Toyota på taxi-toppen
For andre år på rad er Toyota det foretrukne bilmerket blant landets taxisjåfører. Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at 42 prosent av de 835 førstegangsregistrerte taxiene i 2019 er en Toyota. Dermed holder Toyota nok en gang posisjonen som det foretrukne merket blant landets taxisjåfører. – Når vi for andre året på rad tar førsteplassen, er det en fantastisk anerkjennelse og tillitserklæring fra bileiere som setter svært høye krav til kjørekomfort og driftssikkerhet. Det er et målrettet arbeid gjennom flere år fra våre dyktige forhandlere som gir resultater, og det er vi stolte av, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge. Totalmarkedet har en tilbakegang i 2019 på hele 66 prosent fra 1300 førstegangsregistrerte taxier, noe som ifølge Olsen skyldes endringer i rammevilkår og usikkerhet om fremtiden. Dedikerte selgere og egne kundemottak er ifølge Toyota Norge viktige faktorer som forklarer at de har styrket sin posisjon nasjonalt i dette krevende markedet. Den mest solgte taxien i 2019 er Toyota Prius med en markedsandel på 21 prosent. Toyota Rav 4 er den tredje mest solgte, og nykommeren Toyota Camry endte på en fjerdeplass. – De mange Toyota-taxiene er også en fantastisk måte å vise frem modellene våre til alle typer kunder. Ikke bare vises de frem i bybildet. Mange har nok sin første opplevelse fra en ny Toyota som passasjer i en taxi, og gjennom taxisjåførene har vi stolte ambassadører som mer enn gjerne forteller sine kunder om bilenes egenskaper, sier Olsen. De nye Toyotaene kan se frem til mange mil på veien. Ifølge Statistisk sentralbyrå tilbakela norske taxier over 510 millioner kilometer i 2018, hvorav 118 millioner kilometer ble kjørt i Oslo. I Oslo er Toyota-andelen særlig høy og 120 (71 prosent) av de nyregistrerte taxiene er en Toyota.
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken Artikkel fra www.firmabil.no URL: |