[]
[] [firmabil.no] []

Toyota RAV4 på veien


Øivind Skar
Tekst og Foto



PRØVEKJØRT: Med firehjulsdrift på plass er det slett ikke rart at RAV4 er Toyotas mest solgte i Norge for tiden.

Først publisert i bladet Bil nr. 9-2019

Det handler om å finne vinneroppskriften. Sånn sett har Toyota RAV4 vært en av bestselgerne både i verden og i Norge gjennom et par tiår – med tredjeplassen på registreringsstatistikken i årene 2016/2017 som de beste i Norge.

Dette har Toyota maktet uten å ha en eneste stikkontakt-variant av RAV4. Joda, jeg vet det ble bygd en håndfull elbiler av RAV4 for det amerikanske markedet og at noen av dem har funnet veien til Norge, men det er lenge siden. Selv ikke fjerde generasjon lansert i år er noe annet enn vanlig bensin/elektrisk hybrid.

Velger 4x4.
Etter en kort periode med bare forhjulsdrift, er RAV4 – takk og pris – tilbake med drift på alle hjul, det vil si elektrisk drift på bakakselen. Selv om RAV4 fra 2012 har vært å få kjøpt med 2WD og 4WD, har 4x4-hungrige nordmenn i ni av ti tilfeller klamret seg til AWD-varianten.

I ny RAV4 overføres opp til 80 prosent av tilgjengelig kraft til bakhjulene ved behov. En «trail-funksjon» sørger også mer effektivt å overføre kraft fra spinnende til ikke-spinnende hjul, eksempelvis om man forsøker å krysse en grøft og det ene hjulet plutselig henger i luften.

4x4-forbedringene gjør på ingen måte RAV4 til offroader a la Toyota Land Cruiser eller Hilux.

Nei, selv med mer kraft bakover begrenses effekten til 55 hk/121 Nm i moment, så AWD-teknikken er der først og fremst for å forbedre framkommeligheten under vanskelige kjøreforhold på eksempelvis kranglete og dårlig brøytet hyttevei.

Tilhengervekten
Jeg har alltid undret meg over hvorfor det skal være så vanskelig å henge tilhenger etter en hybrid.

I det minste tar Toyota problemstillingen nå på alvor og har økt tilhengervekten fra 800 kilo på FWD-varianten til 1650 kilo på AWD-utgaven. I de aller fleste tilfellene vil dette være mer enn nok selv om konkurrenten Skoda Kodiaq kan trekke hele 2500 kilo. 

Det beste med RAV4 er første og fremst at den ikke lenger har et like tydelig asiatisk preg.

Den kjører bra, er god å sitte i både foran og bak, har stort bagasjerom, varme og kjøling i setene, varme i rattet og varme i frontruta (!), og selv den trinnløse CVT-girkassen er nå tvangsstyrt på en måte som gjør den grei å leve med.

Rent prismessig (testbilen hadde alt som var tilgjengelig på RAV4 og koster 542.000 kroner) kommer RAV4 (sammen med Mitsubishi Outlander) forholdsvis godt ut sammenlignet med viktige konkurrenter som eksempelvis Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace.

Fakta Toyota RAV4 AWD-i Executive

Pris

Fra kr 428.200

Pris testbil

kr 542.000

Motor

2487 ccm R4, bensin

Effekt

222 hk/450 Nm

Drivlinje

E-CVT, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

8,1 sek

Toppfart

180 km/t

Forbruk

0,45 l/mil (NEDC)

CO2-utalipp

103 g/km

NOx

2,1 mg/km

Testforbruk

0,55 l/mil

Dimensjoner

460/186/169 cm (L/B/H)

Bagasjerom

580-1499 liter

Bakkeklaring

19,0 cm

Egenvekt

1660 kg

Tilhengervekt

1650 kg

 

Liker

  • Varme i ratt og frontrute

Liker ikke

  • Litt lav tilhengervekt

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: