Camilla (26) tar sats i tungbilbransjen
Camilla Ellingsen (bildet) er oppvokst mellom lagerhyller fulle av lastebildeler i farens firma, Trond Horg Ellingsen AS. Nå skal 26-åringen selv overta selskapet og satse videre. Å selge familiebedriften var nemlig uaktuelt. **Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 12-2019** Trond Horg Ellingsen AS er et velkjent navn for mange i tungbilbransjen. Fredrikstad-firmaet som leverer ettermarkedsdeler til lastebiler og busser feiret 50-årsjubileum i fjor. Nå er det generasjonsskifte på gang i familiebedriften. Vurderte salg Ettersom farens helsetilstand og alder tilsa at han ikke kunne være engasjert i firmaet på daglig basis lenger, ble selskapets fremtid drøftet internt i familien. Blant annet ble det vurdert et eventuelt salg, men for Camilla var dette uaktuelt. Hun endte med siste ord i saken. Dermed har 26-åringen nå tatt over for pappa Trond (72). – Firmaet er en viktig del av min identitet, og det er viktig for familien min. Samtidig ser jeg stort potensiale i bedriften. Jeg har alltid syntes at handel og forretninger er fascinerende, så for meg var det helt naturlig å beholde selskapet innad familien, forteller Camilla Ellingsen til YrkesBil. De seneste tre årene har hun fullført en bachelorgrad i økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen BI, for å forberede seg på de økonomiske aspektene ved å drive familiefirmaet. Hun medgir at det er et noe utradisjonelt valg å satse i lastebilbransjen for en ung kvinne. – Men det tenker jeg ikke noe særlig over, og fokuserer i stedet på hvor spennende det er. Jeg har mye å lære, men føler jeg kan bidra med nye tanker og litt friskt blod inn i bransjen. Det tror jeg kan være sunt. Jeg er omgitt av dyktige folk i firmaet og har stor støtte fra pappa, selvfølgelig, sier Ellingsen. Fra transport til reservedeler Da tok Ellingsen grep og reorganisere firmaet til å omfatte salg av ettermarkedsdeler til de mest aktuelle svenske og tyske merkene innen lastebil og buss, og ikke bare MAN og Mercedes-Benz. – Nye produsenter og leverandører kom også raskt på banen med godt utvalg på slite- og reparasjonsdeler, så Mercedes står fortsatt sterkt hos oss. Samtidig er vareutvalget i aller høyeste grad utvidet til MAN, Scania og Volvo, forteller Ellingsen. Bedriften selger i utgangspunktet alt som trengs for reparasjon og vedlikehold av yrkeskjøretøy, buss og tilhenger. – Innenfor lagerførte produkter dekker vi alt fra Sprinter og opp til de største bussene og lastebilene. Varesalget er til dels sesongpreget: karosserireparasjoner i første halvdel av året og filtre, bremser, hjulnav og fjæring i andre halvdel av året. PKK-intervallene er også merkbare, forteller Ellingsen. – Vi selger også mye av industrivibratorer til blant annet tippbiler, betongtransportutstyr, saltstrøere og snøryddingsutstyr til flyplasser, samt til matvareindustrien, legger hun til, og opplyser at transportører er den største kundegruppen, mens verksteder og busselskaper legger inn de største ordrene i verdi. Fremtidsplaner – Vi ønsker å være en «litt-annerledes-aktør», og har våre egne agenturer, avtaler og våre egne relasjoner til en stor andel av Europa-baserte produsenter. Dette gir oss muligheten til fleksibilitet og bredt sortiment i vareutvalget for å kunne levere til alle typer kunder, sier hun. – Det er god plass til oss mellom de store aktørene for å dekke behovene i markedet, legger hun til. – Hvordan vil du utvikle butikken fremover? – Vi legger planer for det nå. Blant annet ser vi på leveringsprogram for å utvide produktspekteret, markedet og distribusjon, både fra leverandører og ut til kunden. Samtidig ønsker vi å vokse og satser på å ansette flere i året som kommer. Vi kommer også til å fokusere på å bygge opp en mer digital forretning. Her er det bare å følge med, det kommer mye spennende fremover, lover Ellingsen. Pumper pappa for kunnskap – Han har alltid involvert meg og vi har alltid diskutert retningen til firmaet. Han har alltid vært villig til å høre på det jeg har hatt av tanker om firmaet, forteller hun. Planen var at de skulle jobbe sammen i overgangsfasen, men Trond Horg Ellingsen ble nødt til å pensjonere seg tidligere enn planlagt. – Når det er sagt, så har vi fortsatt diskusjoner om veien videre, og jeg pumper ham for kunnskap og ideer, sier Camilla Ellingsen. ------------------------------------ Trond Horg Ellingsen AS
2018 2017 2016 Driftsinntekter 6.361 6.290 6.494 Resultat f. skatt 226 -540 120 Resultatmargin (%) 3,6 -8,6 1,8 Alle beløp i hele 1.000 kroner. Kilde: Proff Forvalt Artikkel fra www.firmabil.no URL: |