[]
[] [firmabil.no] []

Amazons el-varebiler fra Rivian tar form


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Amazon/YouTube



Da netthandelsgiganten ikke fant noen elektriske varebiler som passet deres kriterier, gikk de til start up-selskapet Rivian, forklarte hva de er på jakt etter og bestilte 100.000 eksemplarer.

Nå er den elektriske varebilen i ferd med å ta form i et designstudio i Michigan (se video nederst i artikkelen).

Foreløpig er det snakk om forming i leire, men allerede i starten av 2021 skal de første bilene være klare til å settes i drift på veien.

Så vidt oss bekjent er det ingen enkeltordre av elektriske varebiler som overgår Amazons bestilling.

– Vi prøver å bygge den mest bærekraftige flåten av transportbiler i verden, sa Ross Rachey, flåte- og produktdirektør i Amazon, da storordren ble kjent i september i fjor.

Rachey og teamet hans skal da ha brukt 18 måneder på å jakte en ferdig biltype som de kunne kjøpe, men da de ikke fant noe tilfredsstillende mente de det var best å konstruere en egen bilmodell tilpasset Amazons kriterier og behov.

Det er den amerikanske start up-en Rivian som skal levere varebilene. Selskapet fikk massiv oppmerksomhet da de viste frem konspetbilene R1T pickup og R1S SUV på bilutstillingen LA Auto Show i 2018.

At produsenten foreløpig ikke har levert ut noen ferdigproduserte kundebiler, før de nå altså plusser på menyen sin med en stor elektrisk kassebil, later ikke til å bekymre Amazon. 

Netthandelsselskapet forventer å kunne ta i bruk sine første elektriske varebiler fra Rivian i 2021. 10.000 skal være i drift i 2022 og alle 100.000 skal være på veien innen 2030.

Amazons egne sjåfører skal ha vært delaktige i utviklingen av de nye varebilene, med innspill om alt fra setekomfort til inn- og uttreden av førerplassen, laste- og losseegenskaper og oversiktlighet. Her brukes også VR-teknologi for å simulere kjøre- og arbeidssituasjoner.

Amazon sier varebilene skal ha «alt» av nyeste sikkerhetsteknologi og førerassistentsystemer, som automatisk nødbrems, filholder og fotgjengervarsling. Bilene skal kunne leveres enten med tohjuls- eller firehjulsdrift.

I det digitale instrumentclusteret er Amazons egne logistikksystemer integrert med bilens navigasjon, slik at førerne skal få en sømløs brukeropplevelse. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: