Han er MANs nye sjef for Norge, Sverige og Danmark
Stefan Thyssen starter 1. mars i jobben som administrerende direktør for MAN Truck & Bus Skandinavia. YrkesBil møtte tyskeren under lanseringen av MANs nye lastebilgenerasjon i den spanske havnebyen Bilbao mandag kveld. Stefan Thyssen er ingen fersking hos nyttekjøretøyprodusenten. Han startet sin karriere ved hovedkontoret til MAN Truck & Bus AG i München i november 2007. Først var han trainee på ettermarkedsavdelingen, deretter hadde han flere roller innen økonomi hos MAN sentralt. Nå kommer han fra stillingen som finansdirektør for MAN Truck & Bus i Storbritannia, hvor han har jobbet de seneste tre årene. 1. mars tar han fatt på sin nye jobb som ansvarlig for MAN i Norge, Sverige og Danmark, der han etterfølger danske Niels-Jørgen Toft Jensen som sluttet i desember 2019. Thyssen vil bosette seg i Danmark, som er det skandinaviske landet hvor MAN har best fotfeste. – Mitt hovedarbeidssted vil bli København, men jeg kommer til å reise mye mellom de tre landene. Planen er å være i Lørenskog og Norge annenhver uke, sier Thyssen til YrkesBil. – Hvorfor vil du lede MAN i Skandinavia? – I de ulike økonomistillingene jeg har hatt inntil nå har jeg ikke fått jobbe så tett på markedet. Det har jeg lyst til å prøve nå, så det er noe av det jeg gleder meg mest til med å begynne i Skandinavia. Det blir veldig spennende. – Hva vet du om det skandinaviske og spesielt det norske markedet fra før? – Ikke så mye som jeg skulle ønske, men jeg vet at det sammenlignet med det engelske og det danske markedet er det ikke så mange av de virkelig store flåtekundene i Norge. Mitt inntrykk er at det er flere kunder med relativt få biler, som ofte er spesialiserte. For eksempel har jeg skjønt at det går noen 8x6 og 8x8. Jeg vet også at lastebilene som selges i Norge generelt har et høyt utstyrsnivå, sier Thyssen. – Din forgjenger har uttalt at MAN jakter pallplass i det norske markedet. Hva blir ditt første mål når du starter i den nye jobben? – Det vil jeg ikke svare på – ennå. Jeg trenger å bli kjent i de skandinaviske markedene først, snakke med ansatte og kunder. Spør meg etter tre-fire måneder, da kan jeg svare på spørsmålet ditt. Men det jeg kan si er at etter 20 år med en meget bra TG-serie, er det flott å ha en helt ny lastebilgenerasjon på plass som kan ta opp kampen mot konkurrentene som også har fornyet sine produkter. Dette gir oss styrke i markedet. – En av de store utfordringene jeg ser i Norge er størrelsen og formen på landet. Sammenlignet med Storbritannia, hvor jeg kommer fra nå, er landet veldig annerledes. Dette har jeg veldig respekt for. Jeg har også forstått at det er ganske stor forskjell på markedene i de tre skandinaviske landene, så jeg gleder meg til å bli bedre kjent med alle landene og se hva vi kan utrette, sier Stefan Thyssen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |