[]
[] [firmabil.no] []

Toyota Yaris mk3 (2011-)


Tekst: Lidvar Berge



BRUKT: En ny Yaris er på vei. Det gjør det også interessant å se på den utgående modellen som bruktbil. Toyotas bestselger er nemlig noe nær definisjonen av problemfritt bilhold.

Først publisert i bladet Bil nr. 10-2019.

Historikk
Yaris avløste Toyota Starlet i 1999. I løpet av de 20 årene har den nærmest konstant vært en bestselger for Toyota i Europa, og i Norge har den vært den mest solgte småbilen i 18 av de 20 årene siden introduksjonen.

2. generasjon ble introdusert i 2005, mens dagens utgave ble lansert i 2011. Yaris fikk en omfattende facelift i 2014, både estetisk og teknisk, med blant annet 20 % stivere struktur, oppdaterte motorer og bedre understell.

Også i 2017 fikk den en facelift, med blant annet nye lykter foran og bak, og forbedret støydemping. Det er ventet en ny Yaris fra Toyota i 2020.

Drivlinjer/ karosseri
Verso-utgaven fra den første generasjonen ble ikke med til 2. og 3. generasjon, så når vi ser på modeller fra 2011 er saken enkel: Yaris er en kombicoupé.

De første modellene kunne leveres med flere motoralternativer, fra 1,0 (68 hk) bensinmotor, til en relativt frisk 1,33-liter med 99 hk. Dieselmotoren D4D med 90 hk er både effektiv og brukbart sterk, men finnes bare i et lite antall. Disse ble i hovedsak levert med manuelt gir.

Fra hybriden ble introdusert i 2012, og spesielt etter modellendringen i 2014, er det den som gjelder i Yaris. Det betyr også automatgir, i form av en trinnløs CVT-kasse. Hybriden oppnår ikke papirverdiene for forbruk i praksis, men er likevel en meget effektiv drivlinje sammenlignet med konkurrentene. 

Kvalitet
Et bedre utgangspunkt for problemfritt bilhold enn en Toyota Yaris skal du trolig lete lenge etter. Dette er en av bilene som virkelig har bygget merkets renommé på den fronten. Vær likevel obs på typiske problemområder som for eksempel rustne bremseskiver bak.

Tilbakeblikk

BilNorge.no 26-08-2011

Mens de to første generasjonene hadde et design som kunne forveksles med såpestykker, er det mer stil over generasjon tre. Den har fått en lav, aggressiv front som du vil møte på flere fremtidige Toyota-modeller, med store luftinntak og lykter som bretter seg rundt hjørnene.

BilNorge 30-07-2018

Automatgir, i Toyotas hybride teknologi som trinnløs CVT-kasse, er den andre og viktige fordelen med hybridsystemet. Men svak bensinmotor (75 hk) gjør at den må jobbe mye og på høyt turtall uten at det egentlig produseres så mye annet enn støy inne i bilen. 11,8 sekunder til 100 km/t gjør ikke Yaris til førstevalget ved forbikjøringer.

Bruktbilutvalg
I skrivende stund ligger det 483 Toyota Yaris fra 2011/12 (Mk3) og nyere til salgs på BilNorges bruktbilsøk og finn.no. Av disse er hele 82 % hybrider, 16 % har bensinmotor og bare 2 % er utstyrt med D4D-motoren.

De tidlige modellene med ren forbrenningsmotor (både bensin og diesel) får du fra ca. 50 000 kroner. Fra 70-80 000 kr finnes et rikholdig utvalg, ofte med moderat kjørelengde. Fra faceliften i 2014 og nyere er det mest hybridmodeller på markedet, som nå er annonsert fra ca. 100 000 kroner og oppover.

Sikkerhet [fem stjerner]
Toyota Yaris ble testet av Euro NCAP i 2011 og i 2017, med full stjernescore. Tall for 2017 i parentes (litt endrede testkriterier). Voksenbeskyttelsen oppnådde 89 % (83 %), barnebeskyttelsen 81 % (80 %), mens sikkerhetssystemene ble vurdert til 86 % (57 %) score. Fotgjengerbeskyttelsen må betegnes som god, med 60 % (63 %) som NCAP-vurdering.

Pluss:
Svært problemfri
Effektive drivlinjer, også uten hybrid
Rikelig utvalg på bruktmarkedet

Minus:
Litt masete CVT-automatgir
Ikke så pene forbrukstall som på papiret (hybrid)

Konkurrenter

Mazda 2

+ Velkjørende og stilig – spesielt etter oppgraderingen i 2014

- Ingen komfortmester (spesielt før 2014)

Renault Clio

+ Pris, plass og utstyr

- Litt spretten på telehiv

Opel Corsa

+ Komfort, spesielt lydnivå

- Ikke fem stjerner i EURO NCAP (2014)

VW Polo

+ Opplevd kvalitet

- Pris i forhold til motor/ utstyr

Ford Fiesta

+ Kjørefølelse. Nydelig 1,0 bensinmotor. Vårt valg i 2013

- Ikke Toyota-feilfri

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: