[]
[] [firmabil.no] []

BMW i3 (2013-)


Tekst: Lidvar Berge



BRUKT: Den stygge andungen er blitt en salgssvane – som nå også er ettertraktet som brukt. Det viktigste spørsmålet i bruktbilnavigeringen, er kanskje hvor lang rekkevidde du egentlig trenger.

Først publisert i bladet Bil 11-2019.

Historikk
BMW startet sin nye i-divisjon med i3: Elektriske biler skulle skilles fra modermerket, også i form av eget design, og nyskapende konstruksjon med utstrakt bruk av karbonfiber.

Produksjonen startet i juli 2013, som 2014-modell. Små oppgraderinger er gjort kontinuerlig, men de viktigste er endringene i batteriets kapasitet, samt faceliften og introduksjonen av S-modellen i 2017.

Etter en litt trå start, er i3 blitt en salgsvinner for BMW i Norge. Den har i lange perioder vært merkets mest solgte modell, og også yppet seg helt i norgestoppen. Ikke minst så har den brakt mange nye kunder til merket med den blåhvite propellen. Over 20 000 eksemplarer ruller nå på norske veier.

BMW i3 er fremdeles i produksjon, men spekulanter bør ikke vente på noen ny utgave. Etter mye spekulasjoner, bekrefter BMW nå at i3 ikke får noen direkte etterfølger. Elbilsatsing deres vil blir mer «mainstream» i fremtiden.

Drivlinjer/ karosseri
Dette er en av de få eksemplene på at «selvmordsdører» har blitt med fra konseptbil til produksjonsmodell. Det er praktisk for å buksere småbarn inn og ut av baksetet, men svært upraktisk dersom det er mer selvstendige individer som skal fraktes der bak. Da må de som sitter foran nemlig åpne sin dør først, og helst stige ut for å gi tilgang inn og ut av baksetet. 

Det finnes i prinsippet tre drivlinjer til BMW i: Standard (170 hk), i3S (184 hk) – og med bensinmotor som rekkeviddeforlenger (REX). På det norske markedet er det definitivt den helelektriske utgaven som gjelder.

Drivlinjens viktigste komponent er utvilsomt batteriet. BMW oppgir brutto energimengder i amperetimer – det gir jo høye og fine tall. Vi legger til de mer gjengse kilowattimene, og smyger inn utnyttbar energi (netto) i parentes:

Fra produksjonsstart i 2013: 60 Ah/22 kWh (18,8 kWh)

Fra 2016-produksjon (teknisk 2017-modell): 94 Ah/ 33 kWh (27,2 kWh)

Fra 2018-produksjon (teknisk 2019-modell): 120 Ah/ 42,2 kWh (37,9 kWh) 

Kvalitet
Det rapporteres om generelt få problemer med BMW i3. Plastpaneler, karbonfiber og aluminium er alle motstandskraftige materialer, selv i norsk klima. Det klare anke- og sjekkpunktet er bremsene. Spesielt siden i3 kan kjøres i stor grad med en pedal (regenerering), har bremsene en lei tendens til å få rustskader.

Tilbakeblikk

BilNorge.no 24-10-2013

La meg slå det fast med en gang, de som allerede har bestilt en av disse, vil neppe bli skuffet. i3 fremstår som en helstøpt premiumbil i en klasse som har tatt mange og lange steg fra formstøpte plastkarosserier og blybatterier.

BilNorge 19-05-2019

BMW angriper 2019 ganske så offensivt ved å øke batteriytelsen fra 33 til 42,2 kWh brutto (netto 37,9 kWh) uten at det går ut over plassen inne i bilen eller øker vekten med mer enn 10 kilo. Samtidig lesses det på med mer standard utstyr. I tillegg lanseres kampanjemodeller som går rett i strupen på konkurrenter som opererer med opptil et par års leveringstid for dem som ikke satte seg på reservasjonslisten langt tilbake i tid.

Bruktbilutvalg
I skrivende stund ligger det 444 BMW i3 til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no. Bare fem av disse har rekkeviddeforlenger (REX). De tidligste utgavene med 22,6 kWh batteri (60Ah), får du til under 120 000 kr. I skrivende stund må du over 200 000 for å finne annonserte biler med 33 kWh-batteri (94 Ah), og siste utgave med 42,2 kWh (120 Ah) koster fra i underkant av 300 000 kroner. 

Sikkerhet [fire stjerner]
BMW i3 ble testet av Euro NCAP i 2013, med bare fire stjerner som vurdering. Voksenbeskyttelsen oppnådde 86 %, barnebeskyttelsen 81 %, mens sikkerhetssystemene ble vurdert til 55 % score. Fotgjengerbeskyttelsen må betegnes som middels, med 57 % som NCAP-vurdering. Det er praksis fotgjengerbeskyttelse og mangel av sikkerhetssystemer i de første utgavene som gir fire stjerner.

Pluss:
Rask og sporty
Originalt design som har tålt tiden godt
Lett til å være elbil

Minus:
Ikke praktisk for alle (bakdører)
Bare fire sitteplasser

Konkurrenter

VW e-Golf

+ Helheten. Vår testvinner i 2018.

- Pris

Hyundai Ioniq

+ Stilig og effektiv, også i motorveisfart

- Få biler på markedet (leveringsproblemer som ny)

Kia Soul

+ Komfortabel og særpreget.

- Ikke like effektiv som konsernkusinen Ioniq

Mercedes B-klasse

+ Mercedes-komfort og god plass.

- Ingen rekkeviddevinner. Mangler hurtiglading.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: