BMW i3 (2013-)
BRUKT: Den stygge andungen er blitt en salgssvane – som nå også er ettertraktet som brukt. Det viktigste spørsmålet i bruktbilnavigeringen, er kanskje hvor lang rekkevidde du egentlig trenger. Først publisert i bladet Bil 11-2019. Historikk Produksjonen startet i juli 2013, som 2014-modell. Små oppgraderinger er gjort kontinuerlig, men de viktigste er endringene i batteriets kapasitet, samt faceliften og introduksjonen av S-modellen i 2017. Etter en litt trå start, er i3 blitt en salgsvinner for BMW i Norge. Den har i lange perioder vært merkets mest solgte modell, og også yppet seg helt i norgestoppen. Ikke minst så har den brakt mange nye kunder til merket med den blåhvite propellen. Over 20 000 eksemplarer ruller nå på norske veier. BMW i3 er fremdeles i produksjon, men spekulanter bør ikke vente på noen ny utgave. Etter mye spekulasjoner, bekrefter BMW nå at i3 ikke får noen direkte etterfølger. Elbilsatsing deres vil blir mer «mainstream» i fremtiden. Drivlinjer/ karosseri Det finnes i prinsippet tre drivlinjer til BMW i: Standard (170 hk), i3S (184 hk) – og med bensinmotor som rekkeviddeforlenger (REX). På det norske markedet er det definitivt den helelektriske utgaven som gjelder. Drivlinjens viktigste komponent er utvilsomt batteriet. BMW oppgir brutto energimengder i amperetimer – det gir jo høye og fine tall. Vi legger til de mer gjengse kilowattimene, og smyger inn utnyttbar energi (netto) i parentes: Fra produksjonsstart i 2013: 60 Ah/22 kWh (18,8 kWh) Fra 2016-produksjon (teknisk 2017-modell): 94 Ah/ 33 kWh (27,2 kWh) Fra 2018-produksjon (teknisk 2019-modell): 120 Ah/ 42,2 kWh (37,9 kWh) Kvalitet BilNorge.no 24-10-2013 La meg slå det fast med en gang, de som allerede har bestilt en av disse, vil neppe bli skuffet. i3 fremstår som en helstøpt premiumbil i en klasse som har tatt mange og lange steg fra formstøpte plastkarosserier og blybatterier. BilNorge 19-05-2019 BMW angriper 2019 ganske så offensivt ved å øke batteriytelsen fra 33 til 42,2 kWh brutto (netto 37,9 kWh) uten at det går ut over plassen inne i bilen eller øker vekten med mer enn 10 kilo. Samtidig lesses det på med mer standard utstyr. I tillegg lanseres kampanjemodeller som går rett i strupen på konkurrenter som opererer med opptil et par års leveringstid for dem som ikke satte seg på reservasjonslisten langt tilbake i tid. Pluss: Minus: Konkurrenter VW e-Golf + Helheten. Vår testvinner i 2018. - Pris Hyundai Ioniq + Stilig og effektiv, også i motorveisfart - Få biler på markedet (leveringsproblemer som ny) Kia Soul + Komfortabel og særpreget. - Ikke like effektiv som konsernkusinen Ioniq Mercedes B-klasse + Mercedes-komfort og god plass. - Ingen rekkeviddevinner. Mangler hurtiglading. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |