Super-Skoda!
BRUKT: Helt enkelt fabelaktig. Skoda Superb er mye bil for pengene og kan by på underholdende kjøreturer. Først publisert i bladet Bil nr 1-2020. Tredje generasjon av Skoda Superb var klar i 2015 – og endelig kunne man skryte av andre ting enn plass. Motor og kjøreegenskaper For å se litt humoristisk på det; Denne Skodaen er raskere fra stillestående til 100 km/t enn Lamborghini Countach LP400S 1977, Ferrari 328 GTS 1984 og Porsche 911 Carrera 4 1998. Under panseret sitter nemlig en 2-liters turbomotor som yter 280 hestekrefter og 350 Nm. Det holder til at 0-100 går unna på 5,8 sekunder, og toppfarten begrenses elektronisk til 250 km/t. Med drivlinje fra Golf R har Skoda fjernet «traust» fra vokabularet, men likevel har ikke dette gått på bekostning av noe annet man tidligere kan ha elsket Skoda Superb for. Teknologi sørger for at den spreke stasjonsvogna kan lures til et forbruk på under 0,8 liter på milen i kjøreprogrammet «comfort». Har du dårlig tid og velger sportsprogrammet, havner man rundt en ærlig liter. Utvendig ble tredje generasjon Superb helt ny, med tiltalende design.Den ble også bredere, fikk lengre akselavstand og ble 75 kilo lettere enn sin forgjenger. På utstyrsfronten er det bare glede; du kan få adaptiv cruisecontrol, elektrisk bakluke med fot-aktivering, sikkerhetspakke som inneholder Front Assist, City Safe nødbrems, Pre-Crash kollisjonsbeskyttelse, tretthetsvarsler, blindsonevarsler og Lane-Assist. I tillegg finnes Bi-Xenon frontlykter med utmasking av møtende kjøretøy, ryggekamera, et understell som er adaptivt og muligheter for å la bilen parkere seg selv. Dette er uten tvil en premium-bil. 4-hjulstrekksystemet er fabelaktig – og selv om det tar deg opp de mest vanskelige vinterveier, er det også som om fabrikken har satt det opp for å gi litt glede til de som liker at hekken stepper ut litt med alle hjelpemidler slått av. DSG-girkassen fungerer perfekt i harmoni med motoren, og man kan la den gire selv eller bruke hendler bak rattet til å sjalte selv. Kanskje er dette et godt alternativ til en svær SUV. Plassen er nemlig ekstremt god, og med bakkeklaring på 14,9 centimeter blir motargumentene få. Økonomi En 2016-modell med mesteparten av utstyret tilgjengelig kan du få til rundt 380 000 kroner. Eller rundt 200 000 kroner mindre enn en Audi A6 Allroadquattro med 333 hk 3-liter. Det beste valget: 2-literen på 280 hk med DSG girkasse er en rask familiebil med nøyaktig samme fordeler som en dieselutgave, samt den har utmerket firehjulstrekksystem og veldig mye utstyr i forhold til pengene. Konkurrenter Du som er på stramt budsjett: Det er jo grisegammelt, men Ford Mondeo MK III er faktisk en fabelaktig bil. Du får den kastet etter deg, men da er det også med en del rust og slitne dieseldyser. Finner du et greit eksemplar, for eksempel med 2-liter diesel og overhalte/nye dyser og lite rust, har du en bil med fabelaktige kjøreegenskaper og enorm plass til rundt 35- 40 000 kroner! Du som vant lottopotten: Hva med en Mercedes AMG E63S? Du får overlegne kjøreegenskaper, 612 hestekrefter, firehjulsdrift, mer utstyr enn du klarer å bruke, 0-100 km/t på 3,5 sekunder, og man kan koble ut 4x4-systemet for gøy og moro. Prisen? Tja, halvannen million? Styr unna denne! Andre generasjon Renault Laguna (2001-2007) er ikke akkurat den du tar med deg i krigen. Der gjennomsnittet for større feil hos andre biler var på 17 prosent, flesket Laguna til med 31,4 prosent! Sikkerhet: Skoda Superb scoret fem stjerner etter testing ved NCAP. Skoda Superb 280 hk DSG 4x4 Priser: Fra 380 000,- Motor:R4 turbo bensin, 2-liter. Effekt:280 hk ¤ 350Nm Toppfart:250 km/t. 0-100:5,8 sekunder Forbruk:0,73 l/mil. Utslipp CO2:164 g/km. Vekt:1560 kg. Bagasjerom:660/1950l. Lengde: 4770 mm. Akselavstand: 2770 mm. Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|