Grandland X Hybrid4, Opel med 300 hester
Opels største SUV for tiden, Grandland X, blir vesentlig kjappere når den snart er her som ladbar hybrid med 300 hk. Ladbarhet handler for bilprodusentene i stor grad om å tilfredsstille EUs 95 gram/km flåtekrav til CO2-utslipp. Den enkle og mest nærliggende løsningen for mange av produsentene ligger i å ladehybridisere de tørsteste bilene. Bonus for bilkjøperne er som oftest betydelig økt motoreffekt, og i Norge i tillegg redusert engangsavgift. Så når Opel om få uker lanserer Grandland X har bilen det som skal til for å bli en storselger, og sammen med elektriske Corsa løfte salgsvolumet mot høyder Opel ikke har vært i nærheten av på mange år. Med hybridløsningen følger også firehjulsdrift ved at bakhjulene driftes elektrisk. Den tekniske løsningen gjør at bilen aldri går så tom for strøm at firehjulsdriften ikke virker som den skal. 59 km rekkevidde Batteripakkestørrelsen er valgt ut fra at det skal være mulig for de fleste å kjøre til jobb og tilbake igjen uten å lade, og samtidig ikke ta mer enn høyst nødvendig av bagasjeplassen. Fire programmer Mens de to første programmene er der for å optimalisere forbruket under normal kjøring kan bilen tvangsstyres til drift på alle hjul eller i sport for å ta ut de fartsressursene som ligger i bilen. Kraftig pakke Men hvorfor går ikke Opel direkte til batterielektrisk løsning ettersom den nå PSA-eide bilprodusenten tross alt har mange års brukserfaring med Ampera-e? Svaret kommer krystallklart fra Frank Jordan, direktør for avansert teknisk utvikling hos Opel: – Opel etterstreber alltid å gi kundene det rette valget, og det er for tidlig for mange med en batterielektrisk bil i denne klassen, sier Jordan. Nå skal det sies at Opel ikke er alene om å fatte denne beslutningen. Grandland X er utviklet fra bunnen av sammen med PSA, og hybridteknikken deles så langt med Peugeot 3008 GT Plug-in og DS 7 Crossback E-Tense. Trekker tilhenger Jeg har tidligere antydet at Opel burde lagt mer innsats i utviklingen av førermiljøet. Dette er en tøff bil å se på, men inntrykket stivner så snart man setter seg bak rattet. Nå er det neppe mer enn et drøyt år til facelift av Grandland X. Jeg antar at det ytterst konservative indre står for tur til å endres.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |