Porsche flyr i Star Wars … Eller?
Det var ikke tilfeldig at en stor Taycan-presentasjon og premieren på siste Star Wars film skjedde samtidig i Los Angeles. Porsche er nemlig blitt en del av galaksen. Hvem som gikk til hvem aner jeg ikke, men det finnes en lang video som forteller hvordan Doug Chiang, som er ansvarlig for hele designspråket til Star Wars franchisen, samlet egne designere og en gjeng fra Porsche for at de skulle komme frem til et skip med Porsche-DNA. Michael Mauer, Porsches designsjef virket i hvert fall veldig interessert og hadde klare synspunkter på hvordan skipet skulle se ut. Og da det hele var ferdig var han spesielt fornøyd med hvordan linjen over cockpiten bakover mot turbinene hadde mye av 911 og Taycan i seg. Det var visst mange andre elementer som også stemte. Fronten som smelter sammen med frontlyktene og ble en helhet som hos Taycan. Det var visst noe med dagskjørelysene også, og noen luft-slot’er bak og bremselys og lysstripen i hele bredden – som skulle minne oss om dagens 911. For ikke å snakke om interiøret med lav sitteposisjon og instrumentene rett i feisen – «sports-ergonomien som i 918 Spyder». Og Chiang var like begeistret. «Dette samarbeidet der vi blander estetikken til Porsche med den til Star Wars var kreativt sett svært krevende, men samtidig ekstremt inspirerende. Det er spennende å innføre Porsche styling for å skape et ikonisk nytt romskip som skulle kunne eksistere både her på jorden og i det kinematiske universet»!!!! (Du kan se den lange filmen her – artikkelen fortsetter) Skapningen har fått et omfattende navn: Tri-Wing S-91x Pegasus Starfighter. Og selvfølgelig finnes det fora der denne diskuteres. Noe som går igjen er at folket lurer på om konstruksjonen virkelig fantes i filmen. «Jeg så den ikke» er et gjennomgangstema. Riktignok sier Michael Mauer at folk som tegner biler ikke er vant til å ha full frihet. Frihet fra kollisjonskrav og eksosrenseutstyr og sikt bakover og alt de må forholde seg til hver dag. – Dessuten, sier han, – er det en utfordring å tegne noe som bare skal ses to-dimensjonalt, når man er vant til å bygge alt tredimensjonalt. Og siden gjenstanden bare oppleves dynamisk på film, i full bevegelse og bare for korte øyeblikk, må designen skape et inntrykk med en gang, og være gjenkjennelig i løpet av et øyeblikk. Kanskje det er der det har sviktet? Men samtidig er det noen som håper på at den i hvert fall vil dukke opp i spill. Da jeg sjekket desember-listen over oppdateringer, rett etter premieren, var det imidlertid ikke spor av denne. Så da blir det siste spørsmålet: Når kommer den hos Lego? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |