Selvkjørende lastebil med «smarte dekk»
Nøyaktige dekkdata i sanntid er kanskje enda viktigere for en autonom lastebil enn en med sjåfør av kjøtt og blod. Nå tester Nokian «smartdekk» på en selvkjørende lastebil i Finland. Automatiserte kjøretøy testes og utvikles over hele verden, og i Finlands skoger finner vi et spennende prosjekt. Der tester skogindustrikonsernet Stora Enso nå ut selvkjørende lastebiler utstyrt med smarte dekk fra Nokian. På sitt sagbruk i Uimaharju har selskapet investert stort i digitalisering og modernisering, for eksempel ved å bruke droner til å måle tømmer. Nå tester de altså ut en selvkjørende lastebil som flytter sagflis inne på sagbruket. – Testingen gir oss større innsikt i hvilke miljøfordeler, sikkerhetsfordeler og kostnadsbesparelser denne nye typen kjøretøy kan bety for transporten vår på sagbruket, uttaler Antti Suvinen, Head of Harvesting Operations hos Stora Enso Wood Supply Finland i en pressemelding. – I fremtiden kan føreren fjernstyre kjøretøyet fra et kontrollrom, noe som vil føre til økt effektivitet og sikkerhet, hevder han videre. Smart-teknologi De automatiske styringssystemene har naturligvis ingen følelse for endrede kjøreforhold slik et menneske har, og trenger derfor nøyaktige og forutsigbare kjøreegenskaper. De er i tillegg svært avhengige av informasjon om dekkenes tilstand, noe som også er en utfordring uten menneskelig vurdering. Det er her Nokians Hakkapeliitta Truck-serie med Intuitu smartdekk-teknologi kommer inn. – Vi har samlet teknisk ekspertise gjennom sine tidligere prosjekter med selvkjørende kjøretøy, og lanserte nylig smartdekkløsningen Nokian Tyres Intuitu. De kom i første omgang til traktorer, men lanseres etter hvert også til lastebiler og andre kjøretøy, forteller Toni Silfverberg, leder av Sales and Marketing hos Nokian Tyres. – Nøyaktige dekkdata i sanntid er en avgjørende sikkerhetsfaktor ved bruk av selvkjørende kjøretøy, og med Intuitu-smartdekksystemet fra Nokian Tyres er det nettopp det man får, fortsetter Silfverberg. Sikkerhet – Nokian Tyres Intuitu-smartdekkfunksjonen overvåker både dekktemperaturen og dekktrykket. Førstnevnte er avgjørende for å fange opp problemer på et tidligst mulig stadium. Sistnevnte virker inn på drivstofforbruket og dekkets levetid, forteller Toni Silfverberg. I testperioden var sikkerhet det viktigste fokuset. Derfor ble kjøretøyene aldri kjørt i en høyere hastighet enn 20 km/t. I tillegg var lastebilen til enhver tid bemannet med en arbeidsleder som har mulighet til å overta styringen hvis noe skulle gå galt. Stora Enso er oppdragsgiver og Mantsinen Group transportoperatør. Det smarte navigeringssystemet og ekstrautstyret til lastebilene er utviklet av Hiab Finland, ekspert på lasthåndtering, i samarbeid med VTT Techenical Research Centre of Finland Ltd. VTT er også med på å utvikle systemsikkerheten, sammen med leverandør av industrielle sikkerhetssystemer – InnoTrafik. Digital fremtid – Fremtidens dekk er digitale. Alt rundt kjøretøy blir mer og mer digitalisert. Da kan ikke dekk henge etter og bare være gummiringer. Dekk må være aktive komponenter. På den måten bidrar de til progresjon og nye muligheter, sier Silfverberg. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |