[]
[] [firmabil.no] []

Budsjett-Skodaen


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Det spesielle med budsjett-Skodaen Scala er hvor mye avansert utstyr det lar seg gjøre å putte inn i bilen uten å flå kjøperen.

Først publisert i bladet Bil 10-2019.

I utgangspunktet er Scala Skodaen for dem som vil ha ny bil og mye bil, men ikke ønsker å bruke mange penger på den. Du ser det med en gang du setter deg inn i en Style-pakket utgave, toppmodellen i Norge, at her skal det se litt kjipere ut enn i en VW eller Audi. Ikke minst ser du det på dørhåndtakene inni bilen.

Men vent litt. Har ikke denne bilen 150 hk turbo bensinmotor og sjutrinns DSG-kasse, adaptiv cruisekontroll, fotgjengergjenkjenning, automatisk klimaanlegg, fire USB-C uttak, paraply i førerdøra og parkeringssensorer med automatbremsing i standardpakken?

Utstyrslass
Utvendig ser Scala i hvert fall ikke billig ut med flotte alufelger, LED hovedlys og LED kjørelys.

Og fortsatt uten å bli flådd er det bare å krysse av for foldbart tilhengerfeste, elektrisk bakluke, oppvarmet ratt, varmetråder i frontruta, setevarme bak, foldebord bak med egen koppholder, foldbar rygg på passasjersetet foran, panorama soltak og ryggekamera med spyler (!). Ennå er ikke 360.000 kroner passert (før leveringskostnader).

Det er nesten til å miste pusten av, så jeg håper virkelig Skoda makter å få mer ut av Scala enn de fikk ut av Rapid, som bilen egentlig erstatter. Eller er det mer fornuftig å vente på Kamiq, crossovermodellen med Scala i bunnen?

Kamiq er kortere og høyere med høyere sittestilling og derfor lettere å komme inn og ut av for sølvgenerasjonen som sannsynligvis er disse to bilenes viktigste kundegruppe.

Lav eller høy?
Det jeg kan si etter å ha kjørt begge, er at du sitter bedre i Kamiq, særlig i baksetet, men 71 cm beinplass bak en 180 cm lang sjåfør er kanskje klasseledende for 4,36 meter lange Scala.

Legg så til 94 cm takhøyde under det digre glasstaket og at bagasjerommet laster mer i volum både med bakseteryggene oppe og når de legges ned enn Kamiq, så ender denne lille duellen mellom to nye Skodaer i et valg mellom lavbygg eller høybygg.

Uansett spiller akkurat det liten rolle for hvordan Scala og Kamiq oppfører seg på veien innenfor norske fartsområder. Det er uansett mer enn bra nok.

Selv om jeg kjørte Scala med 1,5-liter/150 hk motor, er trolig den tresylindrede én-literen som yter 115 hk mer enn nok. Selv om prisforskjellen opp til 150 hk ikke er mer enn snaut 15.000 kroner, ville jeg heller lagt disse pengene i utstyrspakker.

«Billigvarianten» med mindre utstyr og 95 hk til 268.500 kroner, hadde jeg skygget unna. Den kan bli tung å selge som brukt.

Dieselmotor og 4x4, Skodas spesialiteter i Norge, er bare å glemme i Scala.

Glem også alle former for elektrifisering. Ladbart kommer i andre innpakninger, og de kommer snart.

Fakta Skoda Scala Style 1,5 l/150 hk

Pris

fra kr 268.500

Pris testbil

kr 359.200

Motor

1498 ccm R4, turbo bensin

Effekt

150 hk/250 Nm

Drivlinje

7A/DSG, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

8,2 sek

Toppfart

219 km/t

Forbruk

0,62 l/mil

CO2-utslipp

141 g/km

Nox-utslipp

30,3 mg/km

Dimensjoner

436/179/147 cm (L/B/H)

Bagasjerom

467 - 1410 liter

Bakkeklaring

13,4 cm

Egenvekt

1190 kg

Tilhengervekt

1250 kg

 

LIKER

  • Godt pakket

LIKER IKKE

  • Kommer ikke på noe

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: