[]
[] [firmabil.no] []

Undervurdert


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Honda Civic er den lille familiebilen som amerikanerne står i kø for å kjøpe, men som nordmenn knapt er klar over at eksisterer.

Først publisert i bladet Bil 10-2019.

Honda Civic er ikke bare den feteste pilaren i Hondas modellprogram, den er også en av verdens mest kjøpte bilmodeller, og har vært det i flere tiår. Det kan selvfølgelig Honda takke Nord-Amerika for, og gjennom årene er også Civic blitt mer og mer amerikansk i sitt vesen.

Historie fra 1972
Opprinnelig var det ikke slik for Civic med historie tilbake til 1972 - ja, Civic har faktisk eksistert to år lenger enn VW Golf som kom i mai 1974. Tilbake i forrige århundre var Civic – i likhet med flere av Hondas modeller – populær i Norge. Honda hadde ry på seg som Japans svar på BMW: bilene var gode å kjøre og teknisk avanserte. I tillegg var de godt skrudd.

Men i det tunge fokuset på USA havnet Europa i skyggen og ble ikke like viktig for Honda. Til tross for omfattende produksjon i England, har volumene krympet, salget i første halvår er ned 15,5 prosent i EU og merket er mindre enn både Mitsubishi og Land Rover. Toyota selger mer enn fem ganger så mange biler som Honda i EU, og i Norge er merket i år forbikjørt av både Mini og Lexus.

Stor i USA
Tar så mer enn 200.000 amerikanere feil etter å ha gjort Civic til nest mest foretrukne personbil i første halvår, og hvor ligger forklaringen på at du ser Civic alle steder i trendsettende byer som San Francisco?

Nei, det gjør de selvfølgelig ikke. Civic er fortsatt svært godt å kjøre, komfortabel, godt med plass både foran og bak – og nok bagasjeplass for de fleste. Med lengde på 4,52 meter er Civic blant de aller største kombibilene.

Honda var i sin tid dyrere enn mange av konkurrentene. Det gjelder ikke lenger, snarere tvert om. 328.200 kroner med tresylindret en-liters bensinmotor, 126 hk og CVT-automatkasse er ikke noe å si på. Du skiller deg ut med Civic og signaliserer valg utenfor den opptrukne hovedveien. Samtidig må du inntil videre glemme alle former for elektrifisering. Og glem stasjonsvogn-muligheten og 4x4. Slikt heter SUV hos Honda.

Oppsummert er Civic i tiende generasjon en sterkt undervurdert bil hvis kvaliteter Honda ikke har maktet å løfte fram i Norge.

Fakta Honda Civic

Pris

fra kr 306.200

Testbil

kr 328.200

Motor

988 ccm R3, turbo bensin

Effekt

126 hk/200 Nm

Drivlinje

OA/CVT, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

10,8 sek

Toppfart

200 km/t

Forbruk

0,47 l/mil (NEDC)

CO2-utslipp

107 g/km

Nox-utslipp

26,6 mg/km

Dimensjoner

452/180/143 cm (L/B/H)

Bagasjerom

478 - 1267 liter

Bakkeklaring

12,9 cm

Egenvekt

1280 kg

Tilhengervekt

800 kg

 

LIKER

  • Tøff

LIKER IKKE

  • Vanskelig å se på skrå bakover

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: