[]
[] [firmabil.no] []

Rekkevidde-stjernen


Tekst: Øystein Byberg



PRØVEKJØRT: Tredje generasjon: Mercedes-Benz ruller ut en rekke nye ladbare hybrider. SUV-en GLE 300 de imponerer mest.

Først publisert i bladet Bil 11-2019.

101 km elektrisk rekkevidde. Tallet lyser mot meg når jeg setter meg bak rattet på nye Mercedes-Benz GLE 300 de.  Det er tydelig at tyskerne mener alvor med sine ladbare hybrider nå. 

For mange er rekkevidden på strøm så lang at nesten all dagligkjøringen kan skje uten bruk av forbrenningsmotoren.

Det ble aldri tid til å tømme bilen for strøm, men erfaringene etter min testtur i Tyskland er at en rekkevidde på rundt 100 km er realistisk.

Mercedes-Benz har fornuftig nok paret elmotorene med sin supereffektive toliters diesel, som på egenhånd yter 194 hk. Dermed er bilen gjerrig både på korte og lange turerm og tilfredsstiller de strenge utslippskravene Euro 6d.

Idet du fyrer opp en kald bil, starter dieselmotoren automatisk slik at ulike systemer får opp arbeidsvarmen. Men dieselmotoren hører jeg svært lite til i løpet av rundt én times kjøretur i og utenfor Frankfurt.

Er du opptatt av motorlyd, ville nok en seks-sylindret motor vært å foretrekke, slik det var i forrige ladbare GLE. Det gir litt mer luksusfølelse enn lyden fra en «spinkel» rekkefirer.

I teorien kan GLE 300 de kjøre utelukkende på elektrisitet i hastigheter på inntil 160 km/t. Min erfaring var at dieselmotoren koblet seg inn rett under 150 km/t, men det blir mest av akademisk interesse for oss som bor utenfor Tyskland. Det er også toppfarten på «bare» 210 km/t. Paradoksalt er GLE nå plug-in-varianten fra Mercedes med lavest toppfart.

Komfortabel
Komfortabel har GLE alltid vært. Luftfjæringen gjør sitt for å gi bilen det preget. Som ladbar hybrid blir den også svært stillegående.

Det skal legges til at testbilen var utstyrt med akustisk komfortpakke, som innebærer doble vinduer og ekstra isolasjon i dørene, men støy blir neppe et problem uansett.

I en Mercedes GLE 300 de er ikke poenget å komme raskest til hytta, men mest mulig uthvilt.

Drøss med innstillinger
De ladbare hybridene fra Mercedes-Benz har forskjellige nivåer på regenereringen. Denne justeres via hendler på rattet. Jeg merket ingen enorm forskjell på disse.

Selv når jeg benyttet mest mulig regenerering, var bremseeffekten begrenset. Det er ikke snakk om noen «1-pedal»-funksjon som for eksempel i en Nissan Leaf. Det enkleste er å la automatikken gjøre valgene.

Når man har lagt inn en kjørerute i navigasjonen, vil bilen selv velge det mest økonomiske oppsettet i forhold til navigasjonsdata, topografi, fartsgrenser, trafikkforhold osv.

Jeg rakk dessverre ikke å teste alle kjøreprogrammene denne gangen. Det finnes både offroad-, comfort-, sport-, eco- og el-programmer å velge mellom, i tillegg til individual. 

Kan hurtiglades
Det går relativt raskt å lade opp GLE 300 de. En 7 kW ombordlader tilsier at det tar rundt 3 timer og 15 minutter å fullade bilen hjemme. Kapasiteten ved hurtiglading er 60 kW. Lading fra 10 til 80 prosent kan dermed ta så lite som 20 minutter.

Det kan legges til at kapasiteten i bagasjerommet blir redusert fra ordinær GLE til plug-in-varianten. Heldigvis har Mercedes her, i motsetning til i C- og E-klasse, klart å kamuflere batteripakken, slik at den ikke ligger som en stor kloss i bagasjerommet. Det du må gi avkall på, er muligheten for sjuseter.

Imponerende
Alt i alt ble jeg imponert over GLE 300 de. Den har, slik jeg ser det, det beste fra to verdener. Den kan i det daglige kjøres svært gjerrig, samtidig som den ikke må innom annen hver bensinstasjon på langtur.

Prisene var ikke kjent under arrangementet i Tyskland, men alt tyder på at dette også blir det mest fornuftige GLE-kjøpet du kan gjøre i Norge.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: