[]
[] [firmabil.no] []

Nye Defender på Norges-turné


Tekst og foto: Øystein Byberg



Helt nye Land Rover Defender har vært rundt hos landets forhandlere. Spørsmålet «alle» har stilt er om den kommer som varebil.

Jaguar Land Rover Norge melder om utelukkende positiv respons fra kundene etter at en helt ny generasjon Defender har vært Norge rundt på forhandlerbesøk. Fredag var bilen på snarvisitt til importøren på Fornebu før ferden går videre til Frankfurt.

- Ja, den blir varebil
- Det er ett spørsmål som har gått igjen over alt hvor den har vær: Kommer den som varebil, sier produktsjef Sondre Tronrud.

- Svaret på det er ja, men vi har ikke hatt mulighet for å bygge om en bil for å se hvordan den blir. Vi har vært i Tyskland og ribbet en bil, men det er først når den er bygget om til varebil vi kan si noe mer om priser osv, sier han.

Prisestimater til forhandlerne
Importøren har imidlertid sendt ut et prisestimat til forhandlerne.

Det antydes en startpris på rundt 735.000 kroner inkludert merverdiavgift og engangsavgift for rimeligste varebilvariant med en to liters dieselmotor på 200 hk, mens toppmodellen X med 400 bensinhester har en estimert pris på rundt 1,2 millioner kroner. Til sammenligning ligger prisen for personbilutgaven fra 1,1 til 1,6 millioner kroner.

Fra start av leveres Defender med to liters dieselmotorer på 200 eller 240 hk, samt en to liters bensinmotor på 300 hk og en tre liter på 400 hk.

Ifølge Jaguar Land Rover Norge selges i dag 95-98 prosent av Discovery som varebil. Importøren tror andelen personbiler blir noe høyere for Defender.

Rekkesekser kommer
- Motorene som blir mest aktuelle for Defender som varebil er 240 hk dieselvarianten, samt en tre liters rekkesekser som først kommer som 2021-modell, sier Tronrud. Sistnevnte kommer med 200, 250 eller 300 hk.

Tronrud røper at Defender om halvannet år også kommer som ladbar hybrid med samme drivlinje som vi i dag finner i Range Rover og Range Rover Sport. Denne har en systemeffekt på 404 hk.


- Denne utgaven kommer utelukkende som personbil, på grunn av batteriene, sier produktsjef Sondre Tronrud.

Tre seter?
Defender kan levere med tre seter foran. Da er midtsetet, et såkalt jump seat, plassert litt lengre bak enn de ytre setene. Plasseringen av det midtre sete gjør at Tronrud tviler på at Defender med grønne skilter kan godkjennes med tre-sete-løsningen.

- Det er viktig for oss å kunne levere en god varebilløsning, sier han.

Ifølge Tronrud er det ventet at løsningen for varianten med to seter vil være klar i mai.

Konkurrerer mot Land Cruiser og G-Wagen
Country manager Marius Hayler i Jaguar Land Rover Norge er spent på målgruppen for nye Defender.

- Den konkurrerer både mot Toyota Land Cruiser og dyrere Mercedes Geländewagen, sier han.

De første Defender-bilene skal etter planen ankomme Norge i april.

 

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: