- De økonomiske konsekvensene er enorme, ja katastrofale
Stengte trafikkstasjoner gir store utfordringer for de som vil registrere busser og lastebiler. - Vi oppfordrer Statens vegvesen til å snu seg rundt og finne midlertidige løsninger, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening (BIL) **OPPDATERING: Noen timer etter at denne artikkelen ble publisert har Statens vegvesen snudd, og åpner likevel for godkjenninger av yrkesbiler. Les mer om det her.** Torsdag ettermiddag ble det kjent at Statens vegvesen har bestemt å stenge alle trafikkstasjoner i hele landet på grunn av koronautbruddet. Hvor lenge de blir stengt er uavklart. «Statens vegvesen følger situasjonen tett, og vil vurdere på nytt over helgen om trafikkstasjonene kan gjenåpne», het det torsdag. BIL ber Statens vegvesen snu seg rundt - BIL mener at enkeltregistrering av lastebiler må kunne opprettholdes selv om trafikkstasjonene er stengt, og at dette fint kan skje uten smittefare. Vi oppfordrer Statens vegvesen til å snu seg rundt og finne midlertidige løsninger slik at registeringen av lastebiler og busser kan gå sin gang. Det sier teknisk direktør Tor Lillemork i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til YrkesBil.no. Lillemork mener det må være mulig, i alle fall midlertidig, å finne en løsning hvor fysisk fremvisning ved registrering av nye kjøretøyer ikke er nødvendig. Han viser til at det allerede er systemer for digitale løsninger. - Allerede i fjor ble det innført sentral dokumentgodkjenning hvor bilene blir godkjent sentralt før de kommer på trafikkstasjonene. Det er en ordning som vi er enig i og som er bra. - Statens vegvesen har i det siste utviklet mange nye og svært gode digitale løsninger. I disse krisetider kan det virkelig demonstreres at disse er gull verd og nå kan vise sin berettigelse, sier BIL-direktør Tore Lillemork. Lillemork tar til orde for at resten av prosedyren også skal kunne gjennomføres uten noen berøring. - Bilene kan registreres av Statens vegvesen personell, uten personlig kontakt. Dette gjøres jo digitalt. Selv om trafikkstasjonene er stengt, går jeg ut fra at friske folk i vegvesenet er på jobb og kan foreta slike operasjoner – til og med fra hjemmekontor, sier han. BIL mener videre at midlertidige vognkort kan lastes ned og/eller oversendes digitalt og ordinært vognkort kan ettersendes i posten som vanlig. Skilt på lager - I tilfeller hvor forhandler ikke har eget skiltlager, må det være mulig å få til en løsning hvor disse sendes med kurer, hentes selv, i verste fall sendes per post, eller utleveres gjennom en luke eller lignende. - Bilene får heller kalles inn til etterkontroll når situasjonen er normalisert igjen, sier BIL-direktøren. Beredskapselement - BIL vet at vi i denne saken har både Norges Bilbransjeforbund og Norges Lastebileierforbund fullt og helt på vår side, sier han. Lillemork slår fast at det er mye penger som står på spill, både for bilbransjen og kundene. Den økonomiske belastningen kan unngås, uten smitterisiko, ved ansvarlighet og fleksibilitet, mener han.
Han mener problemet i praksis lar seg løse: - De lar seg løse uten store anstrengelser, uten smittefare og fordi – ikke minst - de økonomiske konsekvensene for både bil- og transportbransjene er enorme, ja katastrofale, slår Lillemork fast. Statens Vegvesen ser på saken - Det er noe vi ser på og noe vil vil komme tilbake til, sier hun Hvilket tidsperspektiv det kan være snakk har ikke Rønning Dreyer noen formening om på det nåværende tidspunkt. BIL advarer Statens vegvesen - Det ønsker jeg ikke å kommentere, sier Rønning Dreyer. - BILs standpunkt er etter mitt syn fullstendig forenlig med at vi samtidig har stor respekt også for Statens Vegvesens situasjon og det ansvaret etaten har for mange mennesker, sier Lillemork. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |