[]
[] [firmabil.no] []

Koronatiltak: Dette møter deg hos forhandlere og verksteder


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Volvo



Nyttekjøretøy benyttes til å utføre samfunnskritiske oppgaver, også i en tid da Norge i praksis er stengt ned. Forhandlerne melder om åpne verksteder, men med visse restriksjoner.

Norges regjering har gått ut med en rekke strenge tiltak for å forhindre ytterligere smitte av koronaviruset (Covid-19). Samtidig skal mange samfunnskritiske oppgaver utføres – ikke minst av bransjene innenfor transport og nyttekjøretøy.

Mange importører og forhandlere forsikrer at de holder åpent, ikke minst på verkstedene – men at kundene naturligvis må forholde seg til visse restriksjoner. Vi har tatt en liten sjekk om hva som gjelder hos noen av de største innen nyttekjøretøy.

Volvo Norge
Har innført strakstiltak for å bidra til å forhindre smitte blant kunder og ansatte.

– Vi må bidra til at dette viruset får så kort levetid som mulig, uten å svekke den delen av transportbransjen som sikrer drift av kritisk viktige kjøretøy, sier Bjørn Inge Haugan, kommunikasjonsdirektør i Volvo Norge, i en pressemelding.

Brann og redning, renovasjon, samt distribusjon av mat, medisiner og sanitetsartikler er noe av det som defineres som kritiske transportoppdrag i den situasjonen Norge er i akkurat nå.

– Vi er en del av en bransje som defineres som kritisk viktig for samfunnet. Vi er nå i gang med å justere våre mannskapsdisponeringer i henhold til våre beredskapsplaner, slik at vi vil ha mekanikere og teknikere tilgjengelig for å sikre drift og oppetid for lastebiler som er en del av kritiske transportoppdrag, under hele perioden denne unntakstilstanden vil vedvare.

Volvo Norge har valgt å pålegge alle ansatte som ikke er kritiske for verksted-driften om å jobbe på hjemmekontor. Samtidig holder de alle sine verksteder åpne som vanlig.

Noen av tiltakene Volvo Truck-kundene vil oppleve er at de ansatte holder større fysisk avstand, nøkler vil bli desinfisert ved overlevering, kundene vil få egne dedikerte toaletter, kantinene holder stengt og det vil ikke være mulighet til å gå inn på verkstedet. I tillegg vil det gjøres en rekke andre mindre tiltak.

Volvo Norge deler også ledergruppen i to, og gruppene opererer på ulike lokasjoner, for å redusere risikoen for at hele ledergruppen blir satt ut ved et eventuelt sykdomsutbrudd.

– Vi støtter den dugnaden regjeringen nå ønsker av landets bedrifter og innbyggere, og håper dette bidrar til at korona-viruset knekkes på så kort tid som mulig, og at vi alle kommer tilbake til våre normale hverdager så snart som mulig, og uten for mange smittetilfeller.

LES OGSÅ: Gjør unntak fra korona-restriksjoner: Åpner for godkjenning av yrkesbiler

Norsk Scania
Påpeker at de har et samfunnsansvar for å holde transporten i Norge i gang.

«Derfor har vi et hovedprinsipp om at alle ansatte, relatert til drift av våre verksteder, skal møte på arbeidsplassen og jobbe som vanlig. Det innebærer også at vi må ta noen grep for å forhindre smitte på våre anlegg», skriver Norsk Scania på sin Facebookside.

Av konkrete tiltak hos de lokale Scania-verkstedene betyr dette følgende:

• Kunder har ikke adgang på verkstedet.

• Kunder oppholder seg i kundeområdet ved verkstedbesøk.

• Kantinen er stengt for kunder.

• Alle holder avstand og håndhilser ikke.

• Kunde og mekaniker har ikke direkte kontakt.

Utviklingen av antall smittede i Norge og verden forøvrig er fortsatt økende. For å ivareta hensynet til mennesker og helse har Norsk Scania iverksatt en egen beredskapsplan.

«En nedsatt beredskapsgruppe holder seg løpende oppdatert om situasjonen, utviklingen, og om retningslinjer gitt fra FHI. Tiltak iverksettes basert på dette», opplyser selskapet.

LES OGSÅ: Gir dispensasjon fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene

Mercedes-Benz Nyttekjøretøy
Bertel O. Steen, som blant annet er importør og forhandler av Mercedes-Benz Nyttekjøretøy, samt Setra og Fuso, melder også om åpne forhandlere og verksteder – men med visse restriksjoner.

«Hos Bertel O. Steen tar vi utviklingen av koronaviruset på det største alvor – både overfor våre kunder og våre medarbeidere. Vi tar flere forholdsregler og ønsker å bidra i det kollektive arbeidet med å stoppe spredningen av smitte.

Vi har innført mange tiltak for at du som kunde trygt kan besøke oss og levere og hente bilen din på verkstedene våre. Vi ber om forståelse for at vi unngår å håndhilse – men du får alltid et hyggelig smil og nikk.

Vi forsøker å holde litt avstand så vi unngår fysisk kontakt. Mange av våre forhandlere har nøkkelboks som kan brukes ved servicebesøk – benytt gjerne denne. Vi har også økt renholdet hos alle våre forhandlere både i biler og i lokaler», melder konsernet på sine hjemmesider.

MAN Truck & Bus Norge
Melder også at de holder verkstedene åpne som normalt.

«Vi håper på forståelse at vi ut fra situasjonen må ta nødvendige forhåndsregler. Både som en del av den felles dugnaden men også for å sikre at vi kan opprettholde nødvendig kompetanse og kapasitet, nettopp for å bidra at samfunnet ikke stopper helt opp», skriver selskapet på sin Facebookside.

Her er noen av grepene MAN-organisasjonen i Norge har tatt:

  • Mekanikere skal skjermes så godt som mulig. Verkstedene er derfor kun for ansatte.
  • Kunder anbefales å bruke ventetiden hjemme, om de har mulighet til det. Hvis ikke kan de benytte MANs definerte kundeområder.
  • Alle bes om å følge anvisninger om fysisk avstand fra hverandre, samt god håndhygiene
  • Kantinene er stengt, både for ansatte og kunder.

«Vi håper på din forståelse. Vi ønsker å gi våre kunder den beste service. Dette betyr normalt også tett personlig kontakt med våre kunder. Denne situasjonen er derfor spesiell for oss», skriver selskapet.

Volkswagen Nyttekjøretøy
Følger retningslinjer fra Folkehelseinstituttet og har iverksatt følgende tiltak i hele organisasjonen:

  • Har desinfiserende middel tilgjengelig i alle soner på anleggene, tilgjengelig både for kunder og medarbeidere.
  • Har iverksatt økt renhold på alle anlegg, og desinfiserende tiltak på særlig utsatte soner (som toaletter, dørhåndtak, mm.)
  • Ansatte som kan være utsatt for smittefare, eller har symptomer som kan tyde på smitte, møter ikke på jobb.
  • Ber alle kunder om å ha lav terskel for å avlyse eller utsette besøk på anleggene ved dårlig form, eller mistanke om smittefare. Er fleksible med endring av tidspunkter for serviceavtaler, utleveringer og annet.
  • Håndhilser ikke og unngår all kroppskontakt.
  • Har ingen fellesmåltider eller kantinedrift i denne perioden, for å unngå den smitterisikoen dette kan innebære.

Oppfordrer alle kunder til å sette seg godt inn i Folkehelseinsittuttets anbefalinger i møte med koronaviruset.

«Hensynet til folkehelsa, og helsesituasjonen til våre kunder og medarbeidere, har naturligvis den aller høyeste prioritet. Vi følger situasjonen tett, og er klare for å implentere flere og sterkere tiltak om det blir nødvendig», skriver Volkswagen Nyttekjøretøy på sine nettsider.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: