[]
[] [firmabil.no] []

Keiser Overlegen


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Mercedes Geländewagen handler først og fremst om stil – om en arbeidshest vassende i søle med tungt lass på slep som etter noen minutter innom vaskemaskinen står klar for å frakte brudepar til fest.

Først publisert i bladet Bil 12-2019.

Mercedes Geländewagen, eller G-klasse som bilen nå offisielt heter, passer inn i alle de dyreste gatene i monopolspillet, og jeg kunne stoppet der. For målt med mot dagens funksjons- og miljøkrav faller den fullstendig gjennom.

Utstyrt med V8 som denne bilen er oppgis utslippet til 263 gram CO2/km, og skal du ha noen glede av bilen ender forbruket rundt 1,7 liter/mil. Da tangerer du 400 gram i utslipp og miljøorganisasjonene kaster deg umiddelbart ut om du er medlem.

Men som Geländewagen-eier hever du deg over slikt fjas. For det hviler noe rolig og tidløst evigvarende over SUV-en som står som en bauta i skiftende tider og ikke påvirkes av verken endrede karosserimoter eller tidens tann. Som gjør arbeidsdagen til en fest og festdagen til et høydepunkt.

Endret
G-klasse ble fullstendig endret i 2018 og betydelig vektslanket, men det skal gudskjelov et innvidd øye til for – på 50 meters avstand – å se forskjell på 1979-årgangen og G-klasse 40 år senere.

Den ikonisk kantede karosseriformen fortsatte, det digre reservehjulet på den venstrehengslede bakdøra henger der det skal, og blinklysene, ja, de oppe på forskjermene, de våget naturligvis ingen å flytte eller endre. Det skulle tatt seg ut.

Selv fenderlista, den ser virkelig ut til å være handlet inn i en båtforretning, som skjuler sammenføyningen av sidene og takplata er der. De utenpåliggende skjermbuene likeså. For ikke å snakke om de synlige hengslene som holder hvelvtykke og ganske rette dører uten oppdelte vindusglass på plass.

(saken fortsetter)

Stiger opp
I en G-klasse jumper du ikke inn i - nei, du stiger opp og setter deg i lukten fra skinn og utvalgte tresorter. Så griper du fatt i døren og drar den til deg med samme kraft som skal til for å lukke døren til et passe innholdsrikt hvelv.

Selv lyden av de automatiske låsene minner om stengetid i bankens aller helligste avdeling og har et slikt metallisk lydnivå at du med en gang forstår at her handler det om å sikre alt som befinner seg på innsiden!

Den forholdsvis lille takluka over de to stolene foran har én viktig funksjon i tillegg til å slippe dårlig luft ut og sol inn: å fungere som rømningsvei om du bokstavelig talt tok deg vann over hodet og utfordret bilens vadegrense. Mercedes tenker nå på alt.

Innredningen er ny og har skjermfellesskap med det meste fra S-klasse og nedover i bokstavrekken, helt ned til A. En meget lang skjerm som egentlig er todelt hvor den bak rattet holder styr på kjøreinformasjon og skjermen til høyre tar seg av alt fra biloppsett via navigasjon til underholdning.

Kameraenes visning av bilens posisjon er forbilledlig. Alt oppsett styres fra rattet via knapper og to styreflater for pekefingerbruk, og kan i tillegg betjenes med et funksjonshjul på midtkonsollen.

Mellom de to luftdysene midt på dashbordet befinner tre viktige brytere seg. De aktiverer bilens sperrer, så om du setter deg fast etter først å ha koblet inn lavgirserien og dernest aktivert alle sperrene, har du ikke bare dummet deg ut, men sannsynligvis gjort det på et så utilgjengelig sted at selv mobildekning mangler.

(saken fortsetter)

Sperrer
Den fislete startknappen er glemt i samme øyeblikk som de åtte sylindrene vekker 422 hestene til lyden av brølet som følger når de alle stuper ut av stallen og gjør seg klar til å yte alt de kan for deg. Og det er slett ikke lite. 422 hk tar deg til 100 km/t på 5,9 sekunder, og G-klasse gjør ikke særlig forskjell på norske krøtterstier i vårløsningen og tyske frifartsveier. Du flytter deg uanstrengt opp til 210 km/t.

Så jeg kjører innom en venn av meg i Holmestrand. Bjørn Fjeldstad og hans kolleger i Autocenteret Fjeldstad har importert, bygget om og solgt flere G-klasse enn noen andre i Norge.

Han ler når jeg kommer kjørende.

– Stakkars deg, må du kjøre lillebror?

AMG 
Dette handler naturligvis om AMG kontra standard. For så langt bygges nye G-klasse i to varianter, og med den i utgangspunktet samme motoren. Men der Mercedes tar 422 hk og 610 Nm ut av 4-literen, legger AMG til 163 hk (totalt 585 hk) og drar momentet opp til 850 Nm. Effektytelsen senker akselerasjonstallet til 4,5 sekunder og øker toppfarten til 240 km/t.

At denne ekstraytelsen drar opp prisen med rundt 600.000 kroner til drøyt 2,5 millioner før nødvendig ekstrautstyr for at noen hundre tusen kroner, antar jeg ikke spiller så stor rolle i denne sammenheng.

Så i det Fjeldstad vinker meg ut med beskjed om at en G-klasse tross alt er en investering i det gode liv og at en 20 år gammel G-klasse jo bare såvidt er innkjørt, lurer jeg på hva det er som trekker ned?

Baksetet? Ja, nettopp baksetet. I en bil som koster det dobbelte av S-klasse hadde jeg forventet å sitte godt. Bagasjerommet derimot måles i kubikkmeter.

Til slutt koker alt ned til om G-klasse overlever CO2-massakeren EU er i ferd med å utsette bilindustrien for? Og det gjør den definitivt fordi «boten» fra EU for høyt utslipp kommer Mercedes bare til å bake inn i prisen for biler som selges i EU/EFTA-området.

Fakta om Mercedes G500

Pris: Fra kr. 2.122.000

Motor: 3982 ccm V8

Effekt: 422 hk/610 Nm

Drivlinje: 9A, firehjulsdrift

Fart: 0-100 km/t: 5,9 sek. Toppfart: 210 km/t.

Forbruk/utslipp: 1,21 l/mil (NEDC). 1,70 l/mil (test). CO2: 263 g/km (NEDC). CO2: 393 g/km (test). NOx: 30,5 mg/km.

Dimensjoner (L/B/H): 482/193/197 cm

Bagasjerom: 1080 - 2126 liter

Bakkeklaring: 24,1 cm

Vekt: 2375 kg

Tilhengervekt: 3500 kg

 

LIKER:

Evigvarende

LIKER IKKE:

Baksetet

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: