Gjerrigknarken
PRØVEKJØRT: Toyota Prius 4x4 er så gjerrig at den nesten går på lukten av bensin. Først publisert i bladet Bil 12-2019. Prius er bilen som grønnvasket Toyotas image et drøyt tiår før elbilene feide hybridene til side i kampen om å være det mest miljøriktige bilalternativet. Men firehjulsdrift, AWD heter det hos Prius, kom først i år. Og Toyota Prius AWD er da heller ikke som andre firehjulsdrevne biler. I grunnen gjelder ikke det bare 4x4-teknologien, men hele bilen. Toyota skuer med siste Prius-generasjon bakover mot starten på det hybride prosjektet, til 1997. Igjen er Prius annerledesbilen du velger for å synliggjøre et grønnere tankesett. Selvladende? Så fint høres det ut at en fristes til å tro at Toyota har funnet opp evighetsmaskinen. Men det har de ikke. All energi kommer fra bensintanken, men noe av den gjenvinnes ved hjelp av tyngdekraften eller under oppbremsing Prius 4x4 drikker bare mindre bensin enn alle andre fossile firehjulstrekkere jeg kjenner til, og det skal Prius ha at den fortsatt er den drivstoffgjerrigste bensinbilen jeg noen gang har kjørt. 4x4 eller ei, det spiller knapt noen rolle for forbruket, og hvorfor skal jeg komme tilbake til. Ikke det at jeg denne gang på noen som helst måte la opp til å kjøre spesielt økonomisk, bedre å kjøre helt normalt, men plutselig grep det meg at jeg i det minste kunne forsøke, og lå lenge langt nede på 0,3-tallet per mil. Så viser det seg som det alltid gjør at etter hvert som kilometerne ruller på, smyger forbruket oppover. Så «spareturen» endte på 0,41 l/mil. 0,46 liter per mil Det er lett å fristes til å tro at i 4x4-hungrige Norge vil en AWD-variant løfte salget. Ikke for Prius som er ned drøyt 20 prosent i år, selv om 4x4 faktisk står for 32 prosent av salgsvolumet. Så noe har det nok hjulpet for å hindre ytterligere nedgang. Hjelper gjør det også at tillegget for ekstra drift på bakhjulene ikke drar opp prisen med mer enn 20.000 kroner, så du får Prius AWD fra 315.900 kroner, naturligvis pluss frakt og leveringskostnader. Knøttliten Neida, nedgiring gjør at den fra start og til 10 km/t yter formidable 570 Nm i moment og er alltid innkoblet. Så henger den med opp til 70 km/t samtidig som kraften avtar med farten. Dette er akkurat hva du trenger om vinteren for å komme i gang i en litt for bratt bakke, eller komme opp den vanskelige kneiken om været skulle vise seg litt vrangt, som det ofte gjør i vinterhalvåret. AWD i Prius er altså ren framkommelighetshjelp, den endrer ikke kjøreopplevelsen når svingene kommer tett på, og med 12,3 centimeter bakkeklaring kommer Prius aldri til å bli hytteeiernes favoritt. Ellers er Prius en usedvanlig lettkjørt bil som i trange bygater oppleves langt mindre enn de 4,54 meter det står i vognkortet at den måler fra støtfanger til støtfanger. Ingen fartsmaskin Ytelsene, selv ikke når du trykker deg oppover i kjøreprogrammet fra «Eco» via «Normal» til «Power», gjør ikke Prius til noen fartsmaskin selv om det høres slik ut når CVT-girkassen slipper motorturtallet mer løs enn behagelig er ved forbikjøringer. Men akkurat det tror jeg de som velger denne bilen blåser en lang marsj i. Derimot tror jeg de vil ergre seg over mye veistøy, selv på forholdsvis god asfalt. Her har Toyota en jobb å gjøre. Knapt batterirekkevidde Hva hensikten er med å tvangsstyre bilen inn i denne funksjonen, er ikke lett å forstå. Mer økonomisk blir ikke kjøringen av å stadig aktivere EV-knappen for tapt batteristrøm hentes jo tilbake fra bensintanken. Bilen ordner vekslingen mellom eldrift og bensindrift bedre enn noen sjåfør. For å gjøre Prius til det spiselige bilalternativet for flere enn dem som egentlig ikke vil ha bil, men som av ulike grunner tvinges til det og derfor velger Prius, har Toyota for sikkerhets skyld krysset av i ganske mange utstyrsvariantrubrikker. Her er headupdisplay, velfungerende, radarstyrt cruisekontroll og et batteri av informasjoner i det lange og smale instrumentet montert midt på dashbordet og på en slik måte at alle i bilen speiles for all informasjon. Så prøv ikke å kjøre for fort, passasjerene ser alt. Apropos passasjerer så noterer jeg god beinplass bak, men selv skaller jeg hodet ettertrykkelig i det sterkt hellende taket som er utformet slik for å redusere luftmotstanden best mulig. Skjermproblemer Selv om Prius var første Toyota på den nye, globale plattformen de fleste av Toyotas volummodeller nå befinner seg på, så er det kanskje på tide å gravlegge Prius, i det minste i Europa. Den har gjort jobben, og Toyota har nå så mange flotte hybridbiler at Prius som ikke engang kan trekke tilhenger, er i ferd med å utspille sin rolle. Se bare på nye Corolla, det er virkelig en moderne, flott og praktisk bil uten Prius sine ulemper. Men dessverre for Corolla tilbys den foreløpig ikke med 4x4.
LIKER
LIKER IKKE
OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |