[]
[] [firmabil.no] []

Varebiler for enhver anledning


Brede Høgseth Wardrum
tekst og foto



Når Mercedes-Benz viser frem alle de ulike påbyggvariantene og bruksområdene for Sprinter setter kun fantasien grenser. En kjølebil bygget på elektriske eVito vekker også oppmerksomhet.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 11-2019**

Nå er det nemlig «electric first» som er den gjeldende strategien i Daimler.

Dette gjelder også for varebilene, forklarte den nye sjefen for Mercedes-Benz Vans, Marcus Breitschwerdt, under arrangementet «Clever Bodybuilder Solutions» på Sprinter-fabrikken i Ludwigsfelde utenfor Berlin.

– I de kommende årene skal vi tilby elektriske versjoner av alle modeller i serieproduksjon. Det betyr at når vi utvikler nye modeller starter vi med å tenke på hvordan vi kan skape en elektrisk versjon. Deretter finner vi ut hvordan man kan putte inn en forbrenningsmotor, dersom det er ønskelig eller nødvendig, sa Breitschwerdt.

Bruker bilens batteri
En av de mange spesialbilene som vakte oppmerksomhet på arrangementet, lød navnet «Arctic Fox».

Da ser du kanskje for deg en rugg av en pickup på digre hjul, med snorkel og vinsj, klar for Arktis. Men nei, dette er en smart liten kjølebil som påbyggeren Kerstner har bygget på eVito.

Det er naturligvis fremveksten av matlevering hjem på døra, av typen Kolonial.no og Godtlevert.no, som gjør at de ser betydelig potensial for denne type kjøretøy.

Varerommet i bilen har seks centimeter isolasjon i vegger og tak, nok til å kunne frakte frysevarer ned til -18 grader. Kerstners eget kjøleaggregat, C106EA, er bygget inn under gulvet og gir maks kjølekapasitet på 1.398 Watt. Det gir også luftvolumstrøm opptil 478 kubikkmeter i timen. Totalt medfører kjøleaggregat og ekstra isolasjon til en ekstra vekt på rundt 200 kilo.

Energi henter kjøleenheten i hovedsak fra elbilens hovedbatteri, men det kan også driftes via en vanlig 230 volts kabel når bilen står i ro.

Kerstner har dessuten utstyrt bilen med et ekstra, lite bufferbatteri (0,6-0,8 kWh) plassert under passasjersetet. Bufferbatteriet får sin energi fra bilens hovedbatteri, eller via ladekabel, og prioriteres slik at det alltid skal være tilnærmet fulladet. Bufferbatteriet kan holde kjøleaggregatet i drift for eksempel mens sjåføren har lunsj i en times tid.

Mister 15-18 km.
Spørsmålet som naturligvis melder seg er: Hvor mye påvirker dette rekkevidden?

Kerstner har i høst sammen med selskapet Hello Fresh, som er store på hjemlevering av mat i Belgia, kjørt tester i byen Gent for å finne ut av dette. Her kjørte sjåførene ruter i indre by på mellom 80 og 120 kilometer, som tok rundt syv timer. Dørene til varerommet ble åpnet cirka 50 ganger om dagen.

– Hver gang døren åpnes påvirker det temperaturen, og kjøleaggregatet starter. Hvor mye energi kjøleenheten bruker kommer an på utetemperatur, antall døråpninger og hvilken temperatur man må ha i lasterommet. I testene mistet vi mellom 15 og 18 kilometer rekkevidde, sier Pascal Junkersdorf fra Kerstner til YrkesBil.

– Men om du kan kjøre 120 eller 140 kilometer er uansett ikke det viktigste, da vi uansett er langt under en konvensjonell dieselbil. Det avgjørende er om rekkevidden holder for den bruken du planlegger. Planlegging er stikkordet, legger han til.

Kerstner skal utføre noe mer testing, før de håper å kunne kommersialisere løsningen. Bare hos Hello Fresh bør det ligge et volumpotensial, når de innen 2021-2022 skal ha «nullutslippsløsning» for minst halve flåten på 300 varebiler.

Eksplosiv vekst
Foruten «fjellreven» hadde Mercedes-Benz samlet over 30 ulike påbyggvarianter for varebil. Aller mest for Sprinter, men også Vito og X-klasse. Sprinter – som leveres i 54 ulike fabrikkvarianter – er som kjent en svært anvendelig plattform. Den utfører alt fra grovarbeid på anleggsplassen, til luksuriøs VIP-transport og fungerer som et livsviktig redskap for nødetatene.

Samtidig er det som pakkeleverandør modellen vil oppleve størst vekst. I 2018 ble det levert ut 3,5 milliarder pakker i Tyskland, og ekspertene anslår at tallet i 2021 har økt til over fire milliarder.

Denne type kjøring krever avanserte biler. Derfor var det i Ludwigsfelde fokus på alt fra komplekse IT-løsninger for logistikkplanlegging, til påbygg med smarte innredningsløsninger i form av nedfellbare hyller og soneinndelinger, for effektiv lasting og lossing.

I 2020 fyller Sprinter 25 år og kommer samtidig i en helelektrisk versjon, noe som åpner for flere spennende muligheter innen påbygg og innredning. 

To norske sertifisert
Alle påbyggerne vi møtte i Berlin var såkalt VanPartner, som betyr at de er godkjent etter Mercedes-Benz Vans egen påbyggersertifisering.

Denne teller i dag rundt 300 partnere. To av dem finnes i Norge: Lafinto og Karosseri Nord.

– Påbyggere som er VanPartner har vært igjennom en omfattende sertifisering fra Mercedes-Benz Varebil. Dette innebærer blant annet at de forplikter seg til å følge Mercedes-Benz sin påbyggerhåndbok, at godkjent kvalitetsprosess er implementert i bedriften, samt at salg og service skjer i henhold til Mercedes-Benz standard. Godkjenningen omfatter hele prosessen fra bestilling, via godkjent og kvalitetssikret ombygging og eventuell service og reparasjon i etterkant, opplyser informasjonssjef Olav-Kåre Thingwall ved Mercedes-Benz Nyttekjøretøy i Bertel O. Steen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: