Urban venn
PRØVEKJØRT: Endelig en elektrisk Skoda. Kjapp, lettparkert og med nok rekkevidde til at du ikke behøver å tenke på det så lenge du holder deg innenfor bygrensa. Først publisert i bladet Bil 1-2020. Og det er nettopp i nærmiljøet, trange bygater og uoversiktlige parkeringshus med mange teit plasserte stolper Skoda Citigoe iV trives best og yter mest. Med 82 hk og 212 Nm i moment fra start oppfører Citigo seg nærmest som en liten sportsbil i byen. Ingen Citigo tar deg kjappere ut av lyskrysset og raskere forbi bilen ved siden av enn den elektriske varianten. Og det hele skjer uten utslipp, uten at du har betalt engangsavgifter eller moms på bilen, på mange bomveier slipper du fortsatt å betale og der elbilene må gjøre opp for seg er satsene langt lavere enn for bensin- og dieselbiler. Trillinger Men det er ikke til å komme fra at grunnkonstruksjonen bærer preg av alderen, og at det å putte inn en batteripakke på hele 36,8 kWt (brutto) koster så mye at det ikke var penger igjen til annen aktuell oppgradering, langt mindre til en helt ny småbil. Så er det bare for Skoda, VW og Seat å håpe at doblet rekkevidde overskygger det faktum at skjermløsningene er fullstendig utdatert, at de praktiske løsningene inne i bilen befinner seg langt unna det Skoda definerer som «simply clever», at setene foran ikke engang har manuell korsryggstøtteregulering, og at rattet kun har tilt og ikke lengderegulering. Bare tre stjerner Det bekrefter også den frittstående testorganisasjonen Euro NCAP, som da de testet Citigo i 2011 ga den fem stjerner av fem mulige, men ved retestingen av den elektriske 2019-modellen (testen ble kjørt med VW e-Up, som er identisk rent byggeteknisk) reduserte til tre stjerner. Ikke fordi bilen er blitt dårligere, men på grunn av skjerpede krav. Tre stjerner betyr at bilen ikke tilfredsstiller anbefalingene til tjenestebil i offentlig sektor som eksempelvis hjemmesykepleien, hvor Citigoe iV i utgangspunktet burde være en drømmebil. Men det skal Skoda ha, at de i det minste har kostet på elektriske Citigo både konstantfartsholder og kjørefeltassistent. Dobbelt rekkevidde I Norge trekker vintertemperaturen rekkevidden ned, så i vår test endte vi på 179 km med ganske normal kjøring i by, på landevei og litt motorvei. Med tanke på at Citigo i utgangspunktet er tenkt som en bybil, holder rekkevidden til mange dagers kjøring før bilen roper på mer strøm. Hjemme kan du dytte 7,2 kW per time inn på batteriet om laderen gir så mye. Ladefarten på hurtiglader oppgis til 40 kW, men i praksis stoppet den på 27,5 kW da jeg ladet fra 25 til 60 prosent kapasitet på batteriet. Da tar det rundt 35 minutter å lade 100 km rekkevidde med mitt gjennomsnittsforbruk på 16,1 kWt. På en typisk bybil som Citigo er betyr hurtigladefarten så godt som ingen ting fordi dette er en bil som i det alt vesentlige lades hjemme. Citigo er en drøm å kjøre i bymessig landskap, svært lettkjørt og oversiktlig, med store glassarealer i forhold til bilens størrelse. Men på langtur kommer den til kort fordi setene ikke holder til lengre turer. Vurderer du å kjøpe Citigoe iV, så gjør gjerne det, men hold deg i byen med bilen. OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |