[]
[] [firmabil.no] []

Urban venn


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Endelig en elektrisk Skoda. Kjapp, lettparkert og med nok rekkevidde til at du ikke behøver å tenke på det så lenge du holder deg innenfor bygrensa.

Først publisert i bladet Bil 1-2020.

Og det er nettopp i nærmiljøet, trange bygater og uoversiktlige parkeringshus med mange teit plasserte stolper Skoda Citigoe iV trives best og yter mest.

Med 82 hk og 212 Nm i moment fra start oppfører Citigo seg nærmest som en liten sportsbil i byen. Ingen Citigo tar deg kjappere ut av lyskrysset og raskere forbi bilen ved siden av enn den elektriske varianten.

Og det hele skjer uten utslipp, uten at du har betalt engangsavgifter eller moms på bilen, på mange bomveier slipper du fortsatt å betale og der elbilene må gjøre opp for seg er satsene langt lavere enn for bensin- og dieselbiler.

Trillinger
Citigo, trillingbroren til VW Up og Seat Mii, er liten, bare 3,60 meter lang, men den har altså ingen grunn til å skamme seg verken over størrelsen, ytelsene og rekkevidden, eller for den saks skyld prisen som starter på 176.000 kroner. Kun én elbil er rimeligere, snart ti år gamle og enda mindre Mitsubishi iMiEV.

Men det er ikke til å komme fra at grunnkonstruksjonen bærer preg av alderen, og at det å putte inn en batteripakke på hele 36,8 kWt (brutto) koster så mye at det ikke var penger igjen til annen aktuell oppgradering, langt mindre til en helt ny småbil.

Så er det bare for Skoda, VW og Seat å håpe at doblet rekkevidde overskygger det faktum at skjermløsningene er fullstendig utdatert, at de praktiske løsningene inne i bilen befinner seg langt unna det Skoda definerer som «simply clever», at setene foran ikke engang har manuell korsryggstøtteregulering, og at rattet kun har tilt og ikke lengderegulering.

Bare tre stjerner
For ikke å snakke om den blikkaktige lyden når dørene lukkes. Du kan nesten høre at dette ikke er enn fullverdig sikker bil etter dagens krav.

Det bekrefter også den frittstående testorganisasjonen Euro NCAP, som da de testet Citigo i 2011 ga den fem stjerner av fem mulige, men ved retestingen av den elektriske 2019-modellen (testen ble kjørt med VW e-Up, som er identisk rent byggeteknisk) reduserte til tre stjerner. Ikke fordi bilen er blitt dårligere, men på grunn av skjerpede krav.

Tre stjerner betyr at bilen ikke tilfredsstiller anbefalingene til tjenestebil i offentlig sektor som eksempelvis hjemmesykepleien, hvor Citigoe iV i utgangspunktet burde være en drømmebil.

Men det skal Skoda ha, at de i det minste har kostet på elektriske Citigo både konstantfartsholder og kjørefeltassistent.

Dobbelt rekkevidde
Sammenliknet med forrige generasjon VW e-UP er batteripakkens ytelse økt fra 18,7 til 36,8 (begge brutto og samme som i dagens e-Golf) hvilket betyr en så godt som dobling av oppgitt WLTP-rekkevidde fra 133 km til 258 km.

I Norge trekker vintertemperaturen rekkevidden ned, så i vår test endte vi på 179 km med ganske normal kjøring i by, på landevei og litt motorvei.

Med tanke på at Citigo i utgangspunktet er tenkt som en bybil, holder rekkevidden til mange dagers kjøring før bilen roper på mer strøm.

Hjemme kan du dytte 7,2 kW per time inn på batteriet om laderen gir så mye. Ladefarten på hurtiglader oppgis til 40 kW, men i praksis stoppet den på 27,5 kW da jeg ladet fra 25 til 60 prosent kapasitet på batteriet. Da tar det rundt 35 minutter å lade 100 km rekkevidde med mitt gjennomsnittsforbruk på 16,1 kWt.

På en typisk bybil som Citigo er betyr hurtigladefarten så godt som ingen ting fordi dette er en bil som i det alt vesentlige lades hjemme.

Citigo er en drøm å kjøre i bymessig landskap, svært lettkjørt og oversiktlig, med store glassarealer i forhold til bilens størrelse. Men på langtur kommer den til kort fordi setene ikke holder til lengre turer.

Vurderer du å kjøpe Citigoe iV, så gjør gjerne det, men hold deg i byen med bilen.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: