[]
[] [firmabil.no] []

Disse varebilene skal Ford og Volkswagen samarbeide om


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Ford og Volkswagen



Bilgigantene avslører mer rundt sine store samarbeidsplaner. Ranger og Amarok skal bygges over samme lest, og Caddy og Transit Connect skal dele plattform. I tillegg skal det samarbeides om en modell i Transporter-segmentet.

Det nærmer seg halvannet år siden Ford og Volkswagen bekreftet at de hadde inngått en en strategisk allianse for utvikling av kommersielle kjøretøy.

Deretter har det kommet små drypp med informasjon hva samarbeidet konkret skal gå ut på.

Blant annet er det fra før kjent at kommende Volkswagen Amarok, som skal lanseres i 2022, er bygget på Ford Ranger. Som kjent gikk dagens versjon ut av produksjon for det europeiske markedet i mai.

I mars fikk vi se den første offsielle skissen som viser hvordan nye Amarok skal se ut. Modellen skal bygges på Fords Silverton-fabrikk i Sør-Afrika.

Nå bekrefter selskapene at kommende Ford Transit Connect skal utvikles og produseres av Volkswagen Nutzfahrzeuge, basert på nye Caddy 5 som ble lansert i februar i år. Nye Transit Connect skal bygges ved Volkswagens fabrikk i Polen fra 2021.

Samtidig opplyser produsentene at de skal samarbeide om en kassebilmodell i det viktige 1 tonn-segmentet, der de to merkene i dag er representert med Transporter T6.1 og Transit Custom.

Ifølge dagens pressemelding skal Ford ta ansvar for dette prosjektet og lede både utvikling og produksjon.

Det fremgår foreløpig ikke mer konkret om hva dette innebærer, for eksempel om de nye modellene fortsatt skal hete Transporter og Transit Custom. Sannsynligvis skal de det, for i meldingen presiseres det ettertrykkelig at «samarbeidet mellom Volkswagen og Ford er på ingen måte en fusjon, og alle kjøretøy skal markedsføres uavhengig av hverandre».

Vi må også regne med at denne 1-tonneren fra Volkswagen kommer i tillegg til elvarebilen I.D. Buzz Cargo.

Volkswagen opplyser samtidig at de selv skal ha ansvar for utvikling og produksjon av de 6.1-versjonene som er rettet mot privatmarkedet, som Multivan, Caravelle og California.

I en annen pressemelding om samme tema opplyser selskapene at Ford i Europa også skal få tilgang til Volkswagens MEB-plattform, eller Modular Electric Drive. Fra 2023 kan Ford bygge 600.000 elbiler på denne plattformen, og disse bilene skal designes og utvikles ved Fords europeiske hovedkvarter i Køln.

Selskapene har begge investert i Argo AI, som utvikler teknologi for autonom kjøring, og vil dermed samarbeide også på dette feltet.  


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: