[]
[] [firmabil.no] []

Volvo Norge-sjefen slutter etter tre uker - ny sjef er allerede ansatt


Brede Høgseth Wardrum



Karstein Ahlin (36) er ansatt som ny administrerende direktør i Volvo Norge. Det skjer etter at Torbjörn Wilson (59) trekker seg fra toppjobben, tre uker etter at han startet.

1. juni overtok Torbjörn Wilson som ny administrerende direktør i Volvo Norge.

I dag, 18. juni, kom meldingen om at han trekker seg fra stillingen «på grunn av personlige årsaker».  

Svensken rakk dermed såvidt å prøvesitte sjefsstolen hos den norske importøren for Volvo Trucks og Renault Trucks på Furuset i Oslo. 

Var ikke i tvil
Torbjörn Wilson skulle erstatte Waldemar A. Christensen, som i september i fjor ble ny Vice President Truck Sales & Offering for Volvo Trucks Europe.

I mellomtiden hadde Karstein Ahlin, daværende direktør for servicemarked i Volvo Norge, fungert som administrerende direktør.

Nå er han ansatt som toppsjef på permanent basis, og tiltrer stillingen med umiddelbar virkning. 

– Karstein Ahlin har lang erfaring i Volvo Norge, og gjorde en strålende jobb som fungerende administrerende direktør, sier Anna Müller. Hun er ny styreleder i Volvo Norge. Selv om det forelå andre planer for han i Volvo-konsernet, ser vi at Ahlin vil være den perfekte lederen for det norske markedet.

Ahlin ble ansatt i Volvo Norge tilbake i 2014 som Transport Solution manager, men steg raskt i gradene, og siden 2016 har han hatt stillingen som direktør for servicemarked.

36-åringen ser fram til å ta fatt på sjefsjobben på permanent basis.

– Nå var jeg egentlig på vei til andre utfordringer i Volvo, men jeg var ikke i tvil da denne muligheten oppsto. Nå gleder jeg meg til å ta fatt på en spennende reise sammen med de ansatte i Volvo Norge og vårt forhandlerapparat, sier Ahlin i en pressemelding.

– Vi står foran en spennende høst med lansering av hele fire nye lastebiler, som både vi, våre forhandlere og ikke minst kundene våre har store forventninger til, sier Ahlin.

Krevende tid for Volvo
Volvo er inne i en krevende tid, både i Norge og internasjonalt. Koronakrisen er en ting – den rammer hele bransjen, men ikke likt.

Volvo fikk kanskje viruskonsekvensene mer midt i fleisen enn mange andre. I Gøteborg var alt duket for tidenes fest – merkets «største lansering noensinne». Fire nye modeller. Gjestene var nesten på vei. Så ble hele verden stengt ned. 

Det er også kjent at AB Volvo skal kutte 4.100 stillinger

Men allerede før Covid-19 var en del av folks vokabular hadde Volvo trøbbel i Norge. I 2018 endte de 21 biler bak Scania, men i 2019 raknet det. Södertälje utklasset Gøteborg med 752 flere biler over 16 tonn.

Karstein Ahlin uttalte til YrkesBil ved årsskiftet at «vi kan ikke leve med 31 prosent markedsandel. Volvo skal kjempe om førsteplassen».

Ved utgangen av mai i år var situasjonen blitt noe bedre. 32,4 prosent til Volvo og 47 prosent til Scania, over 16 tonn.

Men det er fortsatt en formidabel oppgave som venter på den nye toppsjefen i Volvo Norge. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: