Ford Explorer tilbake i Norge som ladbar hybrid
Etter 22 års fravær er Ford Explorer tilbake i Norge, men nå som ladbar hybrid med hele 457 hk, plass til sju og drøyt to kubikkmeter bagasjerom. Hvilken bil kan du den ene dagen dra hjem en svett gamp fra travbanen med for så med stil å kjøre i den samme bilen til bryllup dagen etter? Ford vil mene at Explorer, bestselger-SUV-en i USA , passer til nettopp slike formål. Bruksbil på dagtid, festbil på fritiden. For Ford er i disse dager i ferd med å relansere Explorer i Europa. Det er virkelig dristig å ta en så typisk USA-SUV til Norge og sette den opp mot sterke merkevarer som Volvo XC90, BMW X5 og Mercedes GLE. Sjette generasjon Det gir igjen så lav engangsavgift at Explorer rent prismessig fullt ut kan konkurrere med de tre nevnte. Explorer koster 887.500 kroner i ST-innpakking og det eneste som kommer til er metallic lakk og tilhengerfeste. Alt av utstyr bilen kan leveres med er lagt inn i den norske pakken, og hvorfor den ikke også har tilhengerfeste er derfor en gåte, for det er nettopp som trekkdyr Explorer viser seg fra sin beste side. Arbeidshest Bilens egenvekt på nesten 2,5 tonn, all motorkraften og eget kjøreprogram for å trekke tilhenger gjør den godt egnet til å trekke tungt. Det er bare å legge i vei nærmest uten å tenke på det som henger bak. Nær sagt uansett hvor bratt det er oppover holder bilen jevn fart. Naturligvis dras forbruket opp, men med slep er man neppe særlig opptatt av akkurat det. På en 446 km lang reise endte forbruket på 1,41 liter/mil. Her må legges til at reisen startet med «tomt» batteri, men fordi bilens hybridsystem deltar aktivt hele veien, gikk 90,6 av disse kilometerne likevel elektrisk. Uten last endte testforbruket uten strøm på batteriet på 0,81 liter/mil. Med ladet batteri avhenger forbruket naturligvis av kjørestrekningen. Parallellhybrid Automatgirkassen inneholder hele ti trinn og er utviklet sammen med General Motors. Explorer står på en helt ny plattform og er primært bakhjulsdrevet når den ruller på godt underlag og det ikke er behov for drift på alle hjul. For å gjøre kjøringen enklere har Ford lagt inn hele sju kjøreprogrammer. Disse er: Husk bare på at det ikke bare er å vri på programvelgeren og håpe at underet skal skje. Uten forståelse for programmenes virkemåte og innsikt i bilens begrensninger er det mulig å kjøre seg håpløst fast på nærmest helt utilgjengelige steder. Selv med bakkeklaring på drøyt 20 cm er ikke Ford Explorer noen terrengbil. Den gjør bare kjøringen litt enklere under litt vanskelige forhold. Som ladbar hybrid er ikke Ford Explorer i nærheten av rekkevidden til de to konkurrentene BMW X5 og Mercedes GLE. 13,6 kWt batteripakke plassert midt under bilen oppgis å holde til 42 km ren elektrisk kjøring. Jeg kom 38 km, som er helt ok i forhold til papirtallene. Batteriet kan ikke hurtiglades, men det er neppe nødvendig. Sju seter Explorer med utvendig lengde på 5,05 meter er såpass stor og har så god takhøyde i hele bilens lengde at det går helt greit for voksne å sitte helt bak. Ryggene på tredje seterad senkes og løftes elektrisk, og med alle setene i bruk er det fortsatt plass til 330 liter bagasje bakerst. Et ganske stort rom under gulvet helt bak i bilen har plass til ladekabler og alt annet som gjerne ligger løst i bilen. Og under der igjen ligger reservehjulet. Bagasjeplassen i Ford Explorer måles ikke i liter, men i kubikkmeter – nær 2,3 m3 konfigurert som to-seter. Her er bare å stappe inn. På den midtre seterekken kan de to ytterste setene lengdereguleres. Det gir mer plassfleksibilitet og bedre utnyttelse av bagasjerommet. Tøff å se på Fords valg inn i en bilklasse som i hovedsak består av premiumdefinerte bilmerker går via omfattende utstyr. Her er kjøling og massasje i setene foran, varme i ratt og frontrute, her er alt du forventer av oppkoblinger inkludert wifi, 230 volt kontakt i baksetet, B&O lydanlegg med 1000 watt effekt og 14 høyttalere, spyler på kameraet bak, doble glass i sidevinduene foran, elektrisk regulerbart ratt, girhendler bak rattet, dører som dekker tersklene så man unngår å skitne til klærne, LED-lys og full app-styring. Men LED-Matrix har ikke Ford kostet på Explorer, bagasjeromsdekselet er det ingen plass til om bakerste seterekke plutselig må tas i bruk og kameraoppløsning på infotainmentskjermen er altfor dårlig. I Euro NCAPs kollisjonstestprogram oppnådde Explorer toppscore, altså fem, stjerner. Merkevaren Derfor har Ford Lincoln som sitt premiummerke. Forrige gang Ford solgte Explorer i Norge, fra 1994 til 1998, stoppet salget etter 250 biler fordi bilen ikke var stor nok til å kunne registreres som varebil på grønne skilt. Det tror jeg ny Explorer er, så selv om Ford ikke snakker høyt om varebilen, kommer det trolig en slik variant i løpet av året. Da er plutselig Explorer svært interessant.
Kilde: OFV Artikkel fra www.firmabil.no URL: |