[]
[] [firmabil.no] []

Nedgangen bremses i Europa


Jon Winding-Sørensen
Foto: Brede Høgseth Wardrum



44,4 prosent nedgang for alle grupper nyttebiler samlet i mai. Det forteller ACEAs Europastatistikk. Etter april var dette tallet på 67 prosent.

I april var det de tre store markedene, Frankrike, Italia og Spania, som virkelig trakk ned.

Der hadde yrkesbilmarkedet sunket mer enn 80 prosent. Dessuten slo fallet for de letteste bilene, de under 3,5 tonn, sterkt ut. Vi må huske på at de representerer 85 prosent av hele nyttebilvolumet. Den gruppen sank med nesten 70 prosent.

Alle disse komponentene har bedret seg nå.

De lette varebilene endte med et volum på 92.604 biler. Det er en nedgang på 43,3 prosent, altså en skarp oppbremsing i forhold til april.

SAMLESAK: Slik har koronakrisen rammet yrkesbilnæringen

Og Frankrike endte på minus 35 prosent, Italia 36,5 prosent fall og Spania 59 prosent baklengs. Alt samme forbedringr i forhold til april.

Paradoksalt nok sank imidlertid det tyske markedet med 45,5 prosent - det var mer enn i april.

De tunge bilene, de over 16 tonn, hadde faktisk også et større fall enn i april. Forskjellen er marginal, men nedgang er nedgang.

I april hadde de 58,5 færre registreringer enn året før. I mai endte det på 59,7 prosent.

LES OGSÅ: Scania må kutte 5.000 stillinger

Hvis vi tar med mellomvekterne også, og ser på alt over 3,5 tonn er bildet det samme – en litt større nedgang. Fra minus 54,8 prosent i april til minus 56,9 i mai.

Uansett hvor sterk lupe man bruker er det ikke mulig å finne ett marked der salget økte i i mai i år i forhold til i fjor – og også akkumulert er det minuser rund baut.

Samlet ligger vi 36,7 prosent bak fjoråret. Varebilene ligger 36,4 prosent etter. De over 3,5 tonn, samlet, ligger 38,6 prosent bak, og de over 16 tonn er ned med 41,1 prosent.

LES OGSÅ: Volvo skal kutte 4.100 jobber

Men for de aller tyngste må vi huske på at nyttebiler over 3,5 tonn viste nedgang for 11. måned på rad.

Nedturen begynte med andre ord ikke med Korona, men en så voldsom nedgang som vi ser nå behøver vi ikke diskutere årsaken til.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: