Uten en tråd i Oslo
Oslo bygger det de hevder er verdens første trådløse hurtigladestasjoner for elektriske drosjer. Teknologien er aktuell for elektriske nyttekjøretøy også. Sammen med aktører innen elbil og lading skal drosjenæringen og kommunen sørge for at alle drosjer i Oslo er elektriske og kan lade trådløst innen 2024. – I Oslo skal Recharge Infra (tidligere kjent som Fortum Charge & Drive) bygge verdens første trådløse hurtigladestasjoner for elektriske drosjer i samarbeid med Jaguar Land Rover, det amerikanske teknologiselskapet Momentum Dynamics, NorgesTaxi/Cabonline og Oslo kommune, sier Morgan Lind, COO i Recharge Infra og leder for drift og utbygging av Recharge Infras (tidligere Fortum) offentlige ladenettverk i Norden i en pressemelding. Han hevder prosjektet er det første av sitt slag i verden, og at teknologien vil kunne være nøkkelen til å elektrifisere taxibransjen både i Norge og i andre land. Målet er naturligvis store reduksjoner i klima- og miljøutslipp. – Trådløs hurtiglading kan være teknologien som åpner døren for utslippsfrie taxier, men vi ser for oss at samme teknologi kan brukes for eksempel på varebiler og andre nyttekjøretøy, sier elbilansvarlig Sture Portvik i Oslo kommune til YrkesBil. LES OGSÅ: Legger ny ladestrategi for Oslo Trådløst er raskere De elektriske drosjene fra NorgesTaxi plasserer seg over ladeplaten og hurtiglades med inntil 75 kilowatt effekt, noe som er høyere effekt enn dagens hurtigladestasjoner. Ladeprosessen starter helt automatisk, og sjåføren behøver ikke gå ut av bilen. – Recharge Infra har lenge samarbeidet med NorgesTaxi. Vi har sammen funnet ut at prosessen med å kjøre til et ladested, koble ut og inn ladekabelen og vente på ladingen er et hinder for å få taxisjåfører over på elektrisk transport. Det tar rett og slett for mye tid for dem. Nå skal taxisjåførene i stedet kunne hurtiglade taxien trådløst mens de venter på nye kunder, uten å stå på tomgang og slippe ut eksos, sier Lind. Samtidig er det greit å minne om at trådløs lading av elbil ikke er noen ny oppfinnelse. Renault syslet for eksempel med dette i 2012, og i fjor var det hele betydelig videreutviklet. Flere av lastebil- og bussprodusentene jobber også med teknologien. LES OGSÅ: Nå kommer endelig trådløs lading Utslippsfrie innen 2024 Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med NorgesTaxi ved sentrale taxiholdeplasser i Oslo, først Olav Vs gate, deretter Skøyen, Nydalen og eventuelt Oslo S. - Ettersom bilen lades automatisk når den venter på neste tur, så utnyttes tiden og bilparken bedre, noe som øker lønnsomheten på skiftet for både taxisjåfør og løyvehaver. Miljøvennlige og effektive løsninger vil sikre våre løyvehavere viktige konkurransefortrinn i tiden fremover, sier Dag Kibsgaard-Petersen, administrerende direktør for NorgesTaxi og Cabonline Norge. Prosjektet vil bidra med verdifull erfaring for videre utvikling av trådløs hurtigladeteknologi også for andre elbilister. Den trådløse ladeteknologien er utviklet av det amerikanske selskapet Momentum Dynamics, som er verdensledende på trådløs hurtiglading av elektriske kjøretøy. Jaguar Land Rover deltar med 25 Jaguar I-PACE modeller sammen med Cabonline, det største taxiselskapet i Norden. Om Recharge Infra Om Cabonline Oslos ambisjoner
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |