[]
[] [firmabil.no] []

Bronco er endelig tilbake


Jon Winding-Sørensen



For en merkevare! I 24 år har Bronco vært borte fra markedet, men kundene har stadig spurt etter den. Nå har Ford endelig vist verden den nye utgaven.

Kort fortalt snakker vi om en tøff firehjulsdrevet SUV i to- eller firedørs versjon som er ment å gå rett i strupen på Jeep. Enten vi snakker om de landeveisorienterte versjonene eller om hardcore-utgaven Rubicon.

Jim Farley, Ford-sjefen, har selvfølgelig stikkordene: Tøff som F-Serien og med Mustangens temperament.

Og like selvfølgelig har PR-folkene klart å bygge en historie rundt hvordan denne bilen ble skapt.

Designsjefen for dette prosjektet, Paul Wraith, startet med å scanne en av de opprinnelige Broncoene. Tilfeldigvis den som er eid av Moray Callum – Fords toppsjef på design.

Dette gjorde de både for å sjekke ut hvordan bilen opprinnelig var pakket, og for å isolere spesielle designspor som ville kunne brukes i den nye bilen.

De bygde en rekke moduler som de satte sammen på ymse vis, i perioder så design-studioet ut som et lekeværelse fullt av Lego-aktige biter. Noe som for øvrig ble demonstrert ved on-line pressevisningen.

Det er altså ingen utenfor som har kunnet ta og lukte på den nye bilen ennå, men vi vet i hvert fall så mye at vi kan fortelle at den er bygget på separat ramme – en ny konstruksjon som den skal dele med den neste Ranger.

I motsetning til Wrangler har Bronco uavhengige opphengte forhjul – med coil-over enheter.  Den stive bakakselen er hengt opp i fem føringsarmer og har også coil-over fjæring og demping.

Noen av versjonene har justerbare Bilstein-dempere, spesielt egner for høy fart i ørkenen! Det finnes også et hydraulisk styrt stabstag som kan kobles ut for eksempel når terrenget er veldig skeivt.

(saken fortsetter)

Det er en rekke dekk&hjul alternativer. Det mest ekstreme er et sett 35-tommere, og med dem har den en angrepsvinkel på 43,2 grader og en utgang på 37,2 dersom vi snakker to-dørs. Fire-dørs trenger litt mer plass.

To motoralternativer er listet. 2,3-liters turboen som også finnes på Ranger, med 270 hk, samt en 2,7-liters turbo V6 på 310 hk. En diesel-V6 er det eneste Wrangler-alternativet med litt høyere dreiemoment, men fremdeles med lavere hk-tall. 

Standard girkasse er en 7-trinns manuell – det vil si, den har seks trinn pluss krabbegir – 94,75 er den mest ekstreme utvekslingen. Det finnes en ti girs automat også – på den store motoren er den den eneste du av en eller annen grunn kan få – der krabbegiret er på 67,8:1

Firehjulsdrift er selvfølgelig standard – men det er to versjoner med variasjoner på fordelingskassa. Diff fra Dana, noen med elektronisk sperre.

Du kan velge en rekke kjøre-moduser – noen av dem kalles Geit-moduser for å illustrere hva de lar seg stoppe av: Ingenting!

Det finnes hjelp til ekstremkjøringen også. Trail One Pedal Drive, for eksempel, som skal øke presisjonen på knudrete fjellsider, eller Trail Control – cruise kontroll med lav fart når du kjører offroad (finnes ikke det også i Ranger?).

Nytt er i hvert fall Trail Turn Assist som bruker 4x4 moment-styringen til å stramme inn sving-radiusen.

Et 360-graders kamerasystem og mer enn 1000 spesialtegnede trail-kartblad skal også hjelpe deg på turen. Pluss Fords omfattende Sync4 software/interface.

Det ble tidlig klart for Ford at denne kundegruppen fremdeles liker å kunne strippe hele kjøretøyet.

Først og fremst er det taket. På to-dørs finnes det bare en hardtop-versjon – riktignok med et antall seksjoner som kan fjernes. Den bakerste er for stor at du kan ha den med, men de to over forsetene kan lagres i bilen.

(saken fortsetter)

Firedørs kommer med en soft-top som standard, men kan også utstyres med en ekstra-utstyr-hardtop. Her har de også plassert avstiveren mellom B-stolpene bak forsetene slik at den ikke forstyrrer fri sikt til himmelen, som på Wrangler.

Når det gjelder dører har Ford gjort dem rammeløse slik at det er mulig å stashe dem inne i bilen også. Wrangler-eieren må spre dem rundt i naturen hvis han ønsker å kjøre dørløs.

Det finnes også deler av karosseriet du kan fjerne, hjulbuene for eksempel slik at du kan kjøre den virkelig mager.

Men utbyttbare detaljer gjør det åpenbart også mulig å style eller skreddersy bilen. Ford snakker om hundrevis av custom-muligheter. Kanskje gjør en slik fleksibel konstruksjon det enklere å reparere bilen også?

Foreløpig oppgir Ford bare pris på den enkleste modellen. En to-dørs de har døpt Base og som de sier er for dem som ville kjøpt en ny 1966 Bronco dersom de hadde kunnet gjøre det i dag.

Der er prisen $ 29.995.

Men det er mulig å gjøre reservasjoner mot å legge inn 100 dollar. Produksjonen begynner ved Wayne Township-fabrikken tidlig neste år, med de første leveringene utpå vårparten.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: