Pølse-Volvo og Gravferd-Daimler
På vei etter noe helt annet ble det først pølser fra en veteran-Volvo i Stavanger. Deretter muligheter for en gravferd med virkelig stil fra Eiker. Utrolig hva man finner når man bare ikke leter. En ekte engelsk Daimler bårebil, for eksempel. Jeg tror ikke jeg har sett en slik på denne siden av prinsesse Dianas begravelse, enda de var jo ganske populære en stund. Man regner med at tre karosserimakere, Wilcox Limousines, Thomas Startin Jr. og Woodall Nicholson har bygget litt over 900 slike karosseri på Daimlers DS 420 basis. Det var i hvert fall så mange som ble levert fra fabrikken i chassis-form. Bilen selv er ren Jaguar X, 4,2-liters XK-motor for eksempel, men det er den typiske Daimler-grillen som gjør at du ikke forveksler de to. Den som var parkert foran Eiker Begravelsesbyrå var en aldeles nydelig Woodall Nicholson-utgave med et interiør som så ut som det kom fra en møbelsnekker på toppnivå. Hvilket det sikkert gjorde, Woodall Nicholson spesialiserte seg på det øvre segmentet av avdøde – det var ikke få Rolls-Royce de bygde om heller. Synd man ligger i en kiste før man virkelig kan nyte slikt håndverk. Akkurat denne, som vel må være den eneste i landet, er en 1985-modell som ble importert til Norge i 2011 og er skikkelig restaurert siden da. «Et tilbud til pårørende som et alternativ til byråets ordinære bilpark» skriver de. Et alternativ til Stavangers ordinære gatemat fant vi i en 1946 Volvo. Den så ut som en vindusløs lettmetallbuss fra Strømmen, men var altså et LV128D lastebilchassis – en av de lette bilene som ble bygget under hele krigen og frem til 1949. Denne har vært i Norge i hele sitt liv og ble, sto det på hekken, levert av Olav Rieber Thorsen, Volvo-forhandler i Sandnes på den tiden, i 1946. Og ikke bare det – «Restaurert av Rieber Thorsen Last og Buss AS» står det videre. Det må ha vært en stund siden, selskapet skiftet navn til Trucknor for ti år siden. Men bilen så veldig bra ut, og ikke bare det. Den gikk åpenbart bra også. Hver morgen var den nemlig forsvunnet, og så på plass igjen på kvelden. For egen maskin. Og på bensin. Denne bilen tilhører Volvos «Rundnese»-familie, og det var de første Volvoene som fikk diesel. Men ikke denne 5-tonns versjonen. Der sitter det en 4,4 liters toppventiler på 90 hk. Dagens eier har forresten hatt den siden 2008, og både pølse, falafel og bakt potet var topp. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |