[]
[] [firmabil.no] []

Bestillingsklar E-Klasse


Terje Ringen



Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.

Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift.

– E-Klasse er for mange selve definisjonen på Mercedes-Benz. Med et gjennomført mer dynamisk design, en intuitiv ny førerplass og ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift, vil nye E-Klasse bli høyaktuell for enda flere kunder, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Les mer og se stort bildegalleri her

Elektrifisert, ladbart og AMG
En av de største nyhetene for det norske markedet er introduksjonen av hele syv ladbare alternativer. Her finnes ulike kombinasjoner av bensin, diesel, sedan, stasjonsvogn og firehjulsdriftsystemet 4MATIC.

I tillegg avdukes mildhybrider med en ny firesylindret bensinmotor (M254) med integrert startgenerator og 48-volt system. Ved hjelp av en elektrisk kompressor som øker ladetrykket produseres inntil 20 hk og 180 Nm ekstra i korte perioder.

Det samme systemet bidrar til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å "glide" med motoren koblet ut.

M 254 gjør ifølge Mercedes den den nye motorgenerasjonen komplett. Storebror M 256 er allerede godt kjent fra modeller som CLS 450 og AMG CLS 53, mens de effektive dieselmotorene OM 654 og OM 656 har vært med siden 2016.

– AMG har også hatt en finger med i spillet ved denne avduking, og kan skilte med to 53-modeller, sedan og stasjonsvogn. Legg til oppgraderte E-Klasse All-Terrain, så bør de fleste finne en modell som passer deres ønsker og behov, konstaterer Myhre.

Skarpere design
Oppdaterte E-Klasse får et skarpere design og mange vil kjenne igjen elementer fra slektningen CLS. Ny aggressiv grill, nye hovedlys og fullstendig redesignede baklykter. Videre er ifølge Myhre utstyrsnivået som inkluderes som standard hevet betraktelig.

På teknologifronten hentes det beste fra SUV-en GLE med siste generasjon assistansesystemer. Dette resulterer i delvis selvkjørende egenskaper, i tillegg til et høyt nivå av aktiv sikkerhet, der bilen reagerer hvis sjåføren ikke gjør det.

På den praktiske siden kan man trekke frem den adaptive justeringen av førersetet. Når høyden blir lagt inn via mediedisplayet eller Mercedes me, beveger setet seg automatisk i en passende stilling, som bare trenger å bli finjustert av føreren.

(saken fortsetter)

Kapasitiv deteksjon
E-Klasse er utstyrt med et helt nytt ratt som en del av modelloppdateringen. Det fås i tre versjoner: i skinn, i en tre-skinn-kombinasjon og i en supersport-versjon.

Instrumentpanelet og mediedisplayet styres ved å sveipe langs berøringsknappene. Hvorvidt føreren har kontroll på rattet, bestemmes ved hjelp av kapasitiv deteksjon. Der det tidligere var nødvendig med en lett styrebevegelse i rattet, er det nå tilstrekkelig at man holder i rattet.

Dette forbedrer brukervennligheten når man kjører i semiautomatisert modus. Hvis systemet oppdager at sjåføren ikke har hendene på rattet over en viss tid, utløses en rekke varsler, og vil til slutt aktivere nødbremseassistenten hvis sjåføren fortsetter å være inaktiv.

MBUX med "PowerNap"-funksjon
E-klasse er også utstyrt med den siste generasjonen MBUX multimediasystem. Avhengig av humør, eller for å passe til det aktuelle interiøret, kan brukeren velge mellom fire forskjellige stiler på de skjermene:

  1. Modern Classic er en videreutvikling av den klassiske skjermstilen.
  2. Sport har et høyteknologisk turbinutseende med sportslige sorte og gule kontraster.
  3. Progressiv har et moderne digitalt utsende
  4. I diskret stil er alle skjermer redusert til det absolutt nødvendige.

Andre elementer inkluderer berøringskontroll av mediedisplayet som standard og bruk av augmented reality-teknologi: Et videobilde av omgivelsene strømmes i sanntid til mediedisplayet i bilen mens nyttig navigasjonsdata automatisk integreres i bildet.

Tilvalget «MBUX Interior Assistant» lar føreren styre betjening av forskjellige komfort- og MBUX-funksjoner ved bevegelsesgjenkjenning. Når en hånd nærmer seg berøringsskjermen eller berøringsflaten på midtkonsollen, endres medievisningen, og enkeltelementer blir fremhevet.

Energizing komfortkontroll syr sammen forskjellige komfortsystemer i bilen, som eksempelvis musikk, duft, lys og en rekke massasjeprogrammer.

Nytt er "PowerNap"–programmet, som er tilgjengelig i plug-in-hybridene. Dette er spesielt nyttig når du tar en pause på en rasteplass eller lader batteriet underveis. Programmet er delt inn i tre faser: innsovning, sover og våkner. Intensjonen er å sikre en uthvilt fører med ny energi før turen fortsetter.

Tyveribeskyttelse
Under navnet Urban Guard introduserer Mercedes-Benz en ny kategori av produkter som har til hensikt å beskytte bilen mot hærverk og forhindre kriminalitet.

Urban Guard Vehicle Protection Plus består av tyverisikring, beskyttelse mot borttauing, interiørovervåking, samt kollisjonsvarsling. Når bilen er parkert og låst vil sensorene oppdage om bilen blir bulket, tauet eller om noen forsøker å bryte seg inn.

Hvis tjenesten er aktiv, informeres sjåføren om skadeomfang via Mercedes me-appen og pushvarsling. Dersom bilen stjeles vil tjenesten kunne identifisere plasseringen selv om tyvene har deaktivert sporingsfunksjonen. Dette skjer i samarbeid med politiet.

Urban Guard er planlagt fra høsten av 2020, mens enkelte produkter kan aktiveres retroaktivt via Mercedes me.

Teknisk data

Modellutvalg sedan og stasjonsvogn (plug-in hybrider)

E 300e 4MATIC Sedan

E 300de 4MATIC Sedan

E 300de 4MATIC Stasjonsvogn

Priser fra

kr 639.900

kr 665.900

kr 703.900

Sylinderarrangement

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

Volum (cc)

1991

1950

1950

Ytelse bensinmotor (hk ved o/min)

211 ved 5500

194 ved 3800

194 ved 3800

Dreiemoment bensinmotor (Nm ved o/min)

350 ved 1600-4000

400 ved 1600-2800

400 ved 1600-2800

Ytelse elektrisk motor (kW)

90

90

90

Dreiemoment elektrisk motor (Nm)

440

440

440

Systemytelse (kW/hk)

235/320

225/306

225/306

System-dreiemoment (Nm)

700

700

700

Akselerasjon 0-100 km/t

5,8 sek.

5,9 sek.

5,9 sek.

Toppfart

245 km/t

235 km/t

235 km/t

Blandet forbruk (l/mil)

0,17-0,19

0,13-0,15

0,14-0,15

Blandet utslipp CO2 (g/km)

39-44

35-39

37-40

Totalt batterikapasitet (kWh)

15,9 - 16,2

16,6

16,6

Elektrisk rekkevidde WLTP (km)

46-54

46-53

46-50

 

Modellutvalg sedan

E 200 4MATIC Sedan

E 450 4MATIC Sedan

E 220 d 4MATIC Sedan

E 400 d 4MATIC Sedan

Priser fra

kr 705.900

kr 889.900

kr 681.900

kr 862.900

Sylinderarrangement

4 i rekke

6 i rekke

4 i rekke

6 i rekke

Volum (cc)

1991

2999

1950

2925

Systemytelse (hk ved o/min)

197 ved 5500-6100

367 ved 5500-6100

194 ved 3800

330 ved 3600-4200

System-dreiemoment (Nm)

320

500

400

700

Blandet forbruk (l/mil)

0,73-0,70

0,83-0,79

0,54-0,51

0,64-0,61

Blandet utslipp CO2 (g/km)

174-194

188-210

146-191

174-194

Akselerasjon 0-100 km/t

7,6 sek.

5,0 sek.

7,5 sek.

4,9 sek.

Toppfart (km/t)

232

250

239

250

 

Modellutvalg stasjonsvogn

E 200 4MATIC Stasjonsvogn

E 450 4MATIC Stasjonsvogn

E 220 d 4MATIC Stasjonsvogn

E 400 d 4MATIC Stasjonsvogn

Priser fra

kr 760.900

kr 936.900

kr 728.900

kr 911.900

Sylinderarrangement

4 i rekke

6 i rekke

4 i rekke

6 i rekke

Volum (cc)

1991

2999

1950

2925

Systemytelse (hk ved o/min)

197 ved 5500-6100

367 ved 5500-6100

194 ved 3800

330 ved 3600-4200

System-dreiemoment (Nm)

320

500

400

700

Blandet forbruk (l/mil)

0,76-0,72

0,87-0,81

0,57-0,53

0,66-0,63

Blandet utslipp CO2 (g/km)

175-199

193-214

152-171

179-199

Akselerasjon 0-100 km/t

7,6 sek.

5,0 sek.

7,5 sek.

4,9 sek.

Toppfart (km/t)

232

250

239

250


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: