[]
[] [firmabil.no] []

Rekordstor leveranse fra Scania til Vy


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Norsk Scania



Vy Buss har i løpet av sommeren fått mer enn 160 nye Scania Citywide LE Suburban-busser. Vedlikehold og reparasjon av bussene skal også følges opp av Norsk Scania, som derfor har etablert nye verksteder både i Slemmestad og i Haugesund.

Begge steder håndteres bussene gjennom Scania Fleet Care, som innebærer at Scania tar fullt ansvar for teknisk administrasjon av bussene.

– Alle feilmeldinger fra sjåførene går direkte til Scania som organiserer og prioriterer bussene til verksted. På den måten sparer kunden administrative kostnader, og Scania kan gjøre en bedre jobb for kunden, sier Ole Bent Røiseland, Servicemarkedsansvarlig buss i Norsk Scania i en pressemelding.

Samtlige busser er av typen Scania Citywide LE Suburban.

I Haugesund er 45 stk på 12 meter med 9-litersmotor på 320 hk, og 22 stk på 15 meter med 9-litersmotor på 360 hk. Til Slemmestad-regionen er 77 av bussene 15 meter med 9-liters på 360 hk, og de resterende 18 er 13-meters Citywide-busser med 9-litersmotor på 320 hk. Alle har Scanias Opticruise girsystem, og er produsert ved Scanias egen fabrikk i Slupsk i Polen.

Innvendig har bussene store informasjonsskjermer som gir passasjerene informasjon og viser stoppestedene på ruten. Passasjerkapasiteten på 15-metersbussene er 55 sittende og 57 stående. På 13-metersbussene er det plass til 45 sittende og 25 stående.

Citywide-serien er en velprøvd plattform med ulike konfigurasjoner fra 10,9-18,1 meter. Brede døråpninger og flatt gulv uten hindringer skal sørge for enkel tilgang og rask passasjerflyt. 

Bussene er bygget etter de siste kravene fra Ruter, og har i tillegg utvendige kameraer som viser 360 graders-bilde rundt hele bussen, slik at sjåføren har overblikk om det befinner seg fotgjengere, syklister eller biler i blindsonen.

Distriktsjef Lars Jørgen Skaar forteller at det har det vært en hektisk vår og sommer for Scania Halden, som har klargjort bussene til Slemmestad.  

– Det blir mye logistikk med en så stor ordre. 95 busser tar stor plass, så vi fikk leid et ledig areal 600 m unna anlegget. Kort avstand er særdeles viktig når en skal jobbe med så mange busser som skal flyttes i flere omganger, sier Skaar.

Han opplyser at arbeidstid per buss er ca. 15 timer fordelt på klargjøring, endringer, montering av tilleggsutstyr, visning og registrering. I tillegg har flere andre aktører vært innom for å jobbe med bussene samtidig, på alt fra kalibrering av 360-kamera til dekkskift.

–  Takket være en kjempeinnsats fra alle involverte ble samtlige busser levert før skolestart, som ble den nye fristen etter forsinkelser grunnet Kovid19. Bussene er nå i full drift, og serves av Scania fra en nyopprettet avdeling, Slemmestad Buss, fortsetter Skaar.

I Haugesund har Kolumbus bygd et helt nytt anlegg. Kolumbus leier bort anlegget til Vy, som igjen leier bort verksteddelen til Scania. Det nye bussdepotet er lagt til Raglamyr utenfor Haugesund, midt i hjertet i Haugalandet, for å unngå unødvendig tomgangskjøring.

Bygget blir karakterisert som Norges mest moderne og funksjonelle bussanlegg.

– Vi er veldig fornøyde med bussene og avtalen på Fleet Care, hvor vi har Scania i eget hus. Selvsagt er det enkelte ting å ta tak i, noe vi ser Scania gjør fortløpende, så dette lover bra, sier Regiondirektør Arild Nylend hos VY.

Som en liten historisk kuriositet kan han nevne at de hadde bussruta på Haugalandet den gang selskapet startet opp i 1925, og også da med en Scania-buss på ruta. Den gang var navnet NSB Bilruter, og Karmøy-ruta var den andre ruta som kom i gang.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: