[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes hever lista med ny S-Klasse


Terje Ringen



Mer komfort, mer avansert teknologi, høyere grad av sikkerhet, bedre plass både foran og bak. Mercedes har ikke tenkt å gi fra seg tronen i luksus-sedan-segmentet.

Den har dominert klassen i en årrekke, og den nye S-Klassen gjør sannelig ikke livet enklere for BMW 7-serie og Audi A8.

Dette er en nisje Mercedes har dominert siden 220 gjorde sin entre på begynnelsen av 50-tallet, og bare siste generasjon er solgt i over en halv million eksemplarer.

Nå er modellen som skal overta stafettpinnen vist, og til produksjonen har Daimler bygget en splitter ny fabrikk med Factory 56-spesifikasjoner ved sitt anlegg i Sindelfingen.

Du gjenkjenner den umiddelbart som en S-Klasse, men ser allerede i fronten at den er ny og moderne der store lykter er erstattet av slankere LED-lykter. Taklinjen er nærmest uforandret, men langs sidene er det flere former og kurver.

Om ønskelig kan du få bilen levert med skjulte dørhåndtak – teknologi utviklet av Aston Martin, utveksling av teknologi mellom disse selskapene går begge veier.

Selv om eksteriøret er typisk S-Klasse, er interiøret helt nytt og banebrytende med store skjermer – en som erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet, og en vertikal skjerm som kombinerer infotainment-systemet med de fleste innstillingsorganer.

Sammenlignet med forgjengeren har nye S-Klasse vokst i lengde og bredde mens takhøyden er økt med en centimeter. Akselavstanden er strukket med hele 71 mm for å gi økt komfort i både for- og baksete. Som tidligere leveres bilen i to lengder.

S-Klasse med …

… kort akselavstand

Utgående modell

Diff.

… lang akselavstand

Utgående modell

Diff.

Eksteriør dimensjoner (mm)

 

 

 

 

 

 

Lengde

5179

5125

+54

5289

5255

+34

Bredde

1954

1899

+55

1954

1899

+55

Bredde inkl. speil

2109

2130

-21

2109

2130

-21

Høyde

1503

1493

+10

1503

1491

+12

Akselavstand

3106

3035

+71

3216

3165

+51

Sporvidde, foran

1660

1624

+36

1660

1624

+36

Sporvidde, bak

1688

1637

+51

1688

1637

+51

Interiør dimensjoner (mm)

 

 

 

 

 

 

Max. hodeplass, foran

1070

1069

+1

1070

1069

+1

Hodeplass, bak

974

958

+16

974

958

+16

Benplass, foran

1051

1051

0

1051

1051

0

Benplass, bak

1004

963

+41

1115

1091

+24

Alburom, foran

1592

1554

+38

1592

1554

+38

Alburom, bak

1583

1560

+23

1572

1561

+11

Skulderrom, foran

1516

1516

0

1516

1516

0

Skulderrom, bak

1469

1499

-30

1469

1501

-32

Bagasjerom VDA

550

530

+20

550

530

+20

Luftfjæring er standard i samtlige modeller, og du kan velge kjøremodus i forhold til din dagsform eller passasjerenes ønsker, fra Eco og Comfort via Sport og Sport+ til Individual som lar deg sette egne preferanser.

Avanserte computere sørger for at nye S-Klasse er vesentlig mer intelligent og lærevillig enn forgjengeren og den er spekket med nye elektroniske hjelpemidler som kan styres via stemme eller bevegelseskontroll.

Den kan gjenkjenne ulike sjåførers preferanser gjennom fingeravtrykk-lesing, og dette muliggjør digitale pengeoverføringer mens man sitter i bilen.

(saken fortsetter)

Mercedes sier bilen vil begynne å implementere nivå 3 selvkjøring i Tyskland ganske snart, og bilen har tilstrekkelig hardware til å mestre nivå 4. Dette avhenger av hva som tillates i det respektive land.

Et Burmester anlegg sørger for konsertsal-kvalitet på lyden gjennom 30 høyttalere og en 1750 watt forsterker. Høyttalerne kan tilpasses de ulike passasjeren så den ene kan høre musikk med skikkelig bassrespons mens sjåfører får veiledning via navigasjonssystemet.

I startfasen skal leveres med fem alternative drivlinjer, men om ikke lenge kommer en variant som trolig blir bestselger i Norge – en ladbar hybrid med antydet elektrisk rekkevidde på 10 mil.

I tillegg vil Mercedes snart lansere sitt elektriske flaggskip med betegnelse EQS.

Dette er variantene som er klare fra start:

 

 

 

S 450 4MATIC

S 500 4MATIC

S 350 d

S 350 d 4MATIC

S 400 d 4MATIC

Transmisjon

automat

9G-TRONIC

Motor (serie, ant. sylindre, arrangement)

M 256, 6 i rekke

OM 656, 6 i rekke

Slagvolum

cc

2999

2999

2925

2925

2925

Maks effekt

kW/hp

270/367

320/435

210/286

210/286

243/330

ved

o/min.

5500-6100

5900-6100

3400-4600

3400-4600

3600-4200

Ekstra effekt EQ Boost

kW/hp

16/22

16/22

-

-

-

Maks dreiemoment

Nm

500

520

600

600

700

ved

o/min.

1600-4500

1800-5.500

1200-3200

1200-3200

1200-3200

Ekstra moment EQ Boost

Nm

250

250

-

-

-

Snittforbruk WLTP

l/100 km

9.5-7.8 (9.4-7.8)

9.5-8.0 (9.4-8.0)

7.7-6.4 (7.7-6.4)

8.0-6.6 (7.9-6.5)

8.0-6.7 (7.9-6.7)

CO2-utslipp WLTP

g/km

215-178 (213-177)

216-181 (214-181)

204-169 (201-168)

211-172 (209-171)

211-175 (209-175)

Aks. 0-100 km/h

s

5.1

4.9

6.4

6.2

5.4

Toppfart

km/t

250

250

250

250

250


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: