Nå trykker Scania på den store strømbryteren
Scania lanserer sin første kommersielle elektriske lastebilgenerasjon. Lover opptil 250 kilometer rekkevidde på strøm, men tilbyr også en ny hybrid med plugg. Scania overrasket mange da de plutselig dukket opp hos Asko i Oslo med en helelektrisk lastebil i februar i år. Alle visste om hydrogenbilene i Trondheim, som det har vært snakket høyt om i flere år, men de batterielektriske lastebilene hadde Scania inntil da jobbet mer i skjul med. Senere ble det kjent at Asko allerede har bestilt et stort parti elektriske lastebiler fra Scania. Dagens nyheter fra Södertälje er neppe egnet til å overraske noen. At det kommer akkurat nå er nok fordi det skulle være et vorspiel til høstens IAA-utstilling, som dessverre er korona-avlyst. Vi fikk også et forvarsel om at noe var på gang, da YrkesBil under Winter-arrangementet i Trysil i februar snakket med Peter Forsberg, som er Electrification Officer hos Scania sentralt. Han sa at "vi må akselerere innsatsen innen elektrifisering". Varsler el også for langtransport Samtidig opplyser Scania at de i løpet av de neste årene vil utvikle elektrifiserte kjøretøy for alle applikasjoner, inkludert langtransport og anlegg. – Vi vil over de neste årene årlig lansere elektriske kjøretøy for hele produktutvalget og omorganisere vår produksjon mot dette. Merk deg at vi om noen år også introduserer langtransport-lastebiler tilpasset for hurtiglading ved sjåførens pålagte 45-minutters hvileperiode, sier Scanias CEO Henrik Henriksson. Scania sier de i begynnelsen vil utvikle og ta i bruk hybrid- og hel-elektriske lastebiler i samarbeid med «fremoverlente» kunder. Her står nok Torbjørn Johansson og Asko fremst i køen. 300 kWt batteripakke Motoren har to gir for å gi høyere dreiemoment over et bredere hastighetsspekter, for å forbedre komfort. Forbrenningsmotoren fjernes og ett batteri plasseres i den tidligere motortunnellen, hvorav de gjenværende fire eller åtte batteriene monteres langs siden av ramma. Andre komponenter nødvendig for hel-elektrisk drift, som batteristyreenhet, batterikjøling, elektrohydraulisk styresystem, elektrisk luftkompressor og omformer er montert langs rammen. Med største batteripakke loves en rekkevidde på opptil 250 kilometer på én lading. Batteriene kan lades med 130 kW DC ved å bruke Combined Charing System (CCS) kontakt. Ladetiden fra null til 80 prosent er i underkant av 55-minutter for løsningen med fem batterier. For den med ni batterier tar det samme under 100 minutter. Batteriene lades kontinuerlig i fart ved bruk av regenativ bremseenergi. Bilen er dessuten utstyrt med hel-elektrisk kraftuttak. Istedenfor tilkoblet utstyr via en interface, vanligvis plassert på girkassen eller motoren, er den koblet til en DC-boks montert på chassis. Denne gir DC-link opptil 60 kW PTO for utstyr som kjølesystem og krokløft. Ladbar hybrid Her er det mindre plass til batterier på grunn av forbrenningsmotoren, så bilen er utstyrt med tre batterier og kapasitet på 90 kWt med 115 kW elektrisk motor. Ladetiden fra null til 80 prosent skal være omtrent 35-minutter. Regenativ bremseenergi lader batteriene, og den kan lades under av- og pålossing. Hybriden er dessuten utstyrt med Scania Zone, en posisjonsbasert tjeneste som bistår sjåføren i å automatisk endre mellom elektrisk og dieseldrift for å ta hensyn til trafikk og miljøreguleringer, samt predefinerte retningslinjer for fart og støy. Scania lanserte sin første hybrid i 2014 og den første ladbare hybriden i 2018. Lover samme oppetid – Til tross for at elektrifiserte kjøretøy representerer ny teknologi, har vi tatt alle mulige grep for å forsikre oss om samme oppetid på lik linje med alle våre kjøretøy, sier Anders Lampinen, direktør for nye teknologier. Scania ser for seg at i tillegg til generell gods og temperaturkontrollert-transport kan elektriske lastebiler med fordel utstyres med påbygg som krokløft, tipp, sementblandere og renovasjon, samt til bruk innen brann- og redningstjenester. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |