[]
[] [firmabil.no] []

Her er noe mange trenger å lære seg


Terje Ringen



Hvor ofte har du ikke kommet overaskende på en bil med slukte baklykter i en tunnel eller i mørket! Dette er både ulovlig og direkte livsfarlig. Og svært enkelt å gjøre noe med.

Høstmørket har senket seg og det er på tide å skru på lysbryteren slik at lysene tennes – også de bak.

Det er skummelt å oppdage en mørklagt bil i høstmørket, men løsningen er heldigvis enkel for å unngå det: skru på lyset!

– Mange nye biler har i dag egne LED-kjørelys foran. Disse er designet for å gjøre bilen synlig for andre trafikanter i dagslys, men disse lysene er ikke egnet for bruk i mørket, sier Espen Andersson, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

På biler som har slike egne LED-kjørelys er vanligvis ikke baklysene tent samtidig. Løsningen i disse tilfellene er å skru på nærlysene manuelt, da vil også baklys og skiltlys bli tent.

Mange biler har dessuten en «autofunksjon» på lysbryteren. Har bilen din en slik funksjon kan bryteren stå på «Auto» hele tiden. Med bryteren i denne posisjonen vil en sensor i bilen tenne nærlys og baklys når det blir mørkt. Lysene vil slukke når du skrur av tenningen.

Hvis lysbryteren står i «0» vil kun kjørelysene foran være tent. Da ser du som sjåfør svært lite, og andre trafikanter som kommer bak deg ser ikke deg.

– Alle sjåfører har et ansvar for å lære seg hvordan lysbryteren fungerer på sin egen bil. Et tips er å parkere foran et butikkvindu, og prøve bryteren i de forskjellige funksjonene. Da ser du også om det er noen pærer som ikke virker. Det er viktig å både se og bli sett i trafikken, sier Espen Andersson.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: