[]
[] [firmabil.no] []

Geely med plattform for alle


Jon Winding-Sørensen



Open Source er som regel betegnelsen på at kildekoden til et dataprogram er gjort tilgjengelig (ofte på Internett) for alle. Geely har nå gjort en ny elbil-plattform tilgjengelig for alle – men ikke på Internett – det er den for stor til.

Det var ved et stort event i Beijing en uke før bilutstillingen der åpnet (26/9-5/10) at Geely presenterte sin SEA.

Sustainable Experience Architecture er hele navnet. Den har kostet 2,64 milliarder dollar, sa Geely-sjefen Li Shufu da han presenterte den, og den er utviklet av Geelys forsknings- og utviklingssentra i Kina, Sverige, Storbritannia og Tyskland.

Selvfølgelig er den skalerbar, og selvfølgelig kan den ha mange forskjellige motor-transmisjons konfigurasjoner. Men noe er fast. Masse aluminium. CATL batteriteknologi som kan vare 2 millioner kilometer, rekkevidde på inntil 700 km. En høy grad av autonome ferdigheter, utviklet i samarbeid med Mobileye. Pluss en rekke smarte digitale onboard funksjoner.

Geelys president An Conghui var klar på at dette var et kostbart prosjekt, men her har de storskala-tankegang. For det første har de egne merker som kan benytte plattformen, Volvo, Lotus, Proton og den engelske taxi-byggeren LEVC – i tillegg til alle sine kinesiske merker.

– Dessuten, sa An, – er vi allerede i samtaler med flere globale bilprosenter om bruk av denne arkitekturen. 

En opplagt kandidat er for eksempel Mercedes-Benz. Selv om merket ikke tilhører Geely-buketten eier Geely en stor porsjon av Daimler nå.

– 7 bilmerker er for tiden i ferd med å utvikle 16 forskjellige modeller på SEA nå, sa An, – og mange av dem vil rulle av samlebåndene allerede neste år.

(saken fortsetter)

– For eksempel denne, føyde han til da teppet ble trukket av en helt ny Lynk & Co modell.

Zero Concept heter den, og det er omtrent ingen data som er oppgitt. Bortsett fra 700 km rekkevidde – men det er etter NEDC på kinesisk.

Kanskje 500?

Og under fire sekunder til hundre. De eneste det er interessant for er de som bygger pirat-drivaksler til disse bilene.

Men den ser bra ut. Noe Porsche foran, noe Jaguar bak – men et helt eget formspråk. Og ikke som Polestar, fremdeles et offer for en overordnet Volvo-tankegang.

Spennende prosjekt, og denne første bilen på det nye prosjektet er også ganske spennende.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: