Geely med plattform for alle
Open Source er som regel betegnelsen på at kildekoden til et dataprogram er gjort tilgjengelig (ofte på Internett) for alle. Geely har nå gjort en ny elbil-plattform tilgjengelig for alle – men ikke på Internett – det er den for stor til. Det var ved et stort event i Beijing en uke før bilutstillingen der åpnet (26/9-5/10) at Geely presenterte sin SEA. Sustainable Experience Architecture er hele navnet. Den har kostet 2,64 milliarder dollar, sa Geely-sjefen Li Shufu da han presenterte den, og den er utviklet av Geelys forsknings- og utviklingssentra i Kina, Sverige, Storbritannia og Tyskland. Selvfølgelig er den skalerbar, og selvfølgelig kan den ha mange forskjellige motor-transmisjons konfigurasjoner. Men noe er fast. Masse aluminium. CATL batteriteknologi som kan vare 2 millioner kilometer, rekkevidde på inntil 700 km. En høy grad av autonome ferdigheter, utviklet i samarbeid med Mobileye. Pluss en rekke smarte digitale onboard funksjoner. Geelys president An Conghui var klar på at dette var et kostbart prosjekt, men her har de storskala-tankegang. For det første har de egne merker som kan benytte plattformen, Volvo, Lotus, Proton og den engelske taxi-byggeren LEVC – i tillegg til alle sine kinesiske merker. – Dessuten, sa An, – er vi allerede i samtaler med flere globale bilprosenter om bruk av denne arkitekturen. En opplagt kandidat er for eksempel Mercedes-Benz. Selv om merket ikke tilhører Geely-buketten eier Geely en stor porsjon av Daimler nå. – 7 bilmerker er for tiden i ferd med å utvikle 16 forskjellige modeller på SEA nå, sa An, – og mange av dem vil rulle av samlebåndene allerede neste år. (saken fortsetter) – For eksempel denne, føyde han til da teppet ble trukket av en helt ny Lynk & Co modell. Zero Concept heter den, og det er omtrent ingen data som er oppgitt. Bortsett fra 700 km rekkevidde – men det er etter NEDC på kinesisk. Kanskje 500? Og under fire sekunder til hundre. De eneste det er interessant for er de som bygger pirat-drivaksler til disse bilene. Men den ser bra ut. Noe Porsche foran, noe Jaguar bak – men et helt eget formspråk. Og ikke som Polestar, fremdeles et offer for en overordnet Volvo-tankegang. Spennende prosjekt, og denne første bilen på det nye prosjektet er også ganske spennende. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |