Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse. Geely Preface så vi som konsept på Shanghai-utstillingen for mer enn ett år siden. Nå er den her i produksjonsutgave, litt neddempet i forhold til konseptet selvfølgelig. For eksempel er døråpningene uten midtstolpe tilbake til det konvensjonelle med to forhengte dører på hver side. Egentlig er det ingen vits i å formidle denne bilen på norsk, vi vil jo aldri få se den. Denne eter oljeprodukter! Men er allikevel særdeles spennende i konsern-sammenheng. Den er bygget på CMA-plattformen som er en av de viktige her i verden. Lynk & CO har brukt den på alle sine modeller siden 2017 og er foreløpig oppe i 300.000 eksemplarer. Alt som heter Volvo 40 et eller annet, fra XC40 og fremover, bygger på denne. Og fjorårets Geely SUV er en CMA-bil. For ikke å snakke om Polestar 2. Men nå tar de vel sikte på at den nye SEA arkitekturen skal overta den posisjonen. Et lite innslag med kinesisk-informasjon. Fjorårets SUV heter Xing Yue på hjemmemarkedet, mens Preface heter Xing Rui. Jeg er blitt fortalt at Xing betyr noe i nærheten av en stjerne, hva etternavnene betyr har jeg ikke peiling på. Men poenget er at denne bilen er en faktor i Geelys ambisjoner om å bli et globalt konsern. Her har vi en bil designet av Guy Burgoyne, lenge særdeles aktiv hos Volvo i Gøteborg, nå sjef for Geelys studio i Shanghai, med mål som en Volvo S60-: 479 x 187 x 147 og 280 cm akselavstand. Og selvfølgelig med et forutsigbart interiør, med innslag av en og annen skjerm. Fabrikkens påstand: en av segmentets mest rommelige med fantastiske NVH-egenskaper.. Min påstand: Guy’s profilerte «Cosmos» grill burde kanskje dempes litt. Og: dropp den underlige krom-resten på bunnen av A-stolpen. Men hele bilen viser klart at Geely nå jobber i sitt eget 4.0 univers. De er nå på fjerde generasjon etter debuten i 1997, og biler med design som dette viser en type selvsikkerhet som sikkert er nyttig å ha med seg når/hvis de også skal ut i verden. Ikke et ord om tekniske data, men det er vel ganske trygt å gjette på en ny to-liters turbo med 187 hk og 200 Nm. Forhjulsdrift og DCT-kasse. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |