Stort steg for Solaris
Uten en 15-meters laventre i sortimentet de seneste årene har Solaris vært avskåret fra å konkurrere i betydelige deler av det norske markedet. Nå lanserer de en splitter ny Urbino 15 LE Electric som er «skreddersydd» for det skandinaviske markedet. Solaris har nemlig hatt de typiske skandinaviske kunden i tankene da de utviklet sin nyeste modell, helelektriske Urbino 15 LE med tre aksler. Elbussen som hadde premierevisning i Polen denne uken blir tilgjengelig både som bybuss (klasse I) og intercitybuss (klasse II). Skadelidende av store volum Imidlertid har ikke Solaris kunnet levere denne konfigurasjonen de senere årene. Sverre Skaar, adm. dir. i Solaris Norge AS, har i YrkesBil tidligere omtalt dette som deres akilleshæl i det norske markedet hvor denne busstypen er betydelig etterspurt. – Etter at vi ikke har kunnet tilby 15-meter i laventreutførelse på noen år så har vi vært til dels skadelidende av store volum for den type bussmodell, sier Skaar til YrkesBil. – Vi har nå valgt å relansere vår 15m LE, denne gangen i vårt helt nye design og med kun elektrisk fremdrift. Det som er spesielt med denne er at vi tilbyr den både som klasse I og klasse II – altså fullstendig typegodkjent, fortsetter importdirektøren. Lover god kapasitet Energien lagres i seks Solaris High Energy+ batterier av nyeste generasjon, på totalt 470 kWh, og disse kan lades enten via plugg i vegg eller pantograf på taket. Fire batterier er plassert bakerst i bussen og to er plassert på taket. Aircondition-anlegget leveres standard som en hybridversjon, men har også en varmepumpefunksjon (tilvalg) hvor karbondioksid benyttes som arbeidsmedium. Rekkevidden omtales som «opptil noen hundre kilometer» på én lading. Her vil naturligvis kjørerute, topografi, klima og vekt spille inn. Ulike dørkonfigurasjoner er også hensyntatt, slik at bussen kan skreddersys med ulike spesifikasjoner. Her er det muligheter med mellom 51 og 65 seter. – Vi har fra før av hatt meget god kapasitet i våre 15meters busser, og den elektriske er intet unntak, sier Skaar. Vil få tak på markedet igjen – Jeg håper virkelig at dette igjen vil gi oss et god tak på markedet som omhandler by- og regionstrafikk hvor laventre busser passer inn som hånd i hanske, sier Skaar. Han varsler allerede nå at en nærmere presentasjon og mer informasjon rundt norske busser vil finne sted på et senere tidspunkt, anslagsvis i løpet av første kvartal 2021. ------------------------------------------ Solaris Urbino 15 LE Electric
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |