[]
[] [firmabil.no] []

Bridgestone bytter ut bestselgerne


Øystein Byberg
tekst og foto



To dekkmodeller står for rundt 60 prosent av Bridgestones salg av lastebildekk i Norge. Nå byttes de ut.

Bridgestone er i ferd med å fase ut bestselgerne sine, drivdekket M729 og styredekket M788, som har stått for rundt 60 prosent av salget i Norge.

- Vi ble litt skremt da vi fikk vite at M788, som står for mellom 1/4 og 1/3 av salget, skulle fases ut, sier Bjørne Byhring, eier av Bridgestone-importøren Gjerde & Byhring.

- Det fungerer veldig bra, men tilfredsstiller ikke lenger kravene til europeiske myndigheter. Det er klart vi blir sårbare når vi mister ett av mest solgte dekkene uten å vite noe om erstatteren. Vi fikk lite informasjon om - og heller ikke bilder av - det nye styredekket. Slik var det lenge, men i september var dekkene her, og vi ble beroliget, fortsetter Byhring. 

LES OGSÅ: Nye dekk-krav: Forventer at flere følger reglene

Ikke så ulikt mønster
Det er et dekk med betegnelsen RW-Steer 01 som nå tar over for M788. Drivdekket i samme serie, RW-Drive 001, ble lansert i 2018.

Det er et dekk for helårsbruk med uthevet vintergrep og vil tilhøre familien av regionale vinterdekk.

- Vi fikk det nye dekket i september og er glade for at mønsteret ikke var så ulikt. Det nye er at dekket har fått en ny langsgående rille. Jeg tror det vil gjøre jobben og opprettholde salget, sier Byhring.

Drivdekket M729 har vært på markedet i 20 år og erstattes nå av Duravis RD2.

- Duravis RD2 blir en ny bestselger, sier Byhring.

Gjerde & Byhring vil ha tilgang på det gamle drivdekket M729 denne sesongen, parallelt med det nye Duravis RD2. Når det gjelder M788 som også blir levert i vinter, regner Byhring med at flere vil bruke det nye RW-Steer frontdekket også på hengere.

Ifølge importøren har målsetningen vært å utvikle premium vinterprodukter med kombinasjon av lang levetid og gode vinteregenskaper, som samtidig er tilpasset det nye regelverket S2WR2, M+S & 3PMSF.

- Lastebildekk-modeller holder gjerne i 10 år. Vi har hatt glede av mange gode dekk, som fases ut til fordel for nye dekk. Det er spennende for oss, da vinterdekkene må passe for det norske markedet. Generelt er det ikke mye fokus på Skandinavia og kraftige vinterdekk. I land som Spania, Tyskland osv. skal dekkene bare rulle og rulle. At vi får dekk tilpasset Skandinavia er nesten bemerkelsesverdig i seg selv, sier Byhring.

LES OGSÅ: Dekkretur sliter med "gratispassasjerer": - Håper flere vil ta ansvar

Lavere rullemotstand
Bridgestone har de siste årene stoppet produksjonen av mange av sine populære dekkmønster.

Disse er erstattet av nye lettrullende produkter. Bakgrunnen er VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool), som dreier seg om dramatisk å redusere CO2-utslipp fra busser og lastebiler.

Fabrikantene skal innen 2025 redusere utslipp i forhold til 2019-tall med 15 prosent, mens reduksjonen skal være 30 prosent innen 2030.

Dekk er et av elementene som skal bidra til dette, og av denne grunn er det en stor aktivitet i dekkbransjen for å utvikle dekk med lavest mulig rullemotstand. Dekkprodusenter som ikke bidrar  i utviklingen vil ikke bli benyttet av tungbilprodusentene.

- Produsentene godkjenner færre og færre dekk til de enkelte bilene. De dekkprodusentene som ligger først i teknologiutviklingen får kontrakter med de store, sier Byhring.

Regummiering
Gjerde & Byhring anslår at 30-40 prosent av kundene regummierer dekkene sine.

- Vi ligger omtrent som i Sverige, men lavere enn i Finland, hvor anslagsvis 60 prosent regummierer, sier Kristian Spernes, daglig leder for Gjerde & Byhring AS.

Mønstrene er nøyaktig like de man finner på de nye dekkene.

- En stamme kan gå 700.000 til 1 million km. Busser går ofte på regummierte dekk på drivhjulene. En buss kan gjerne regummiere 8-10 ganger. Vi har god kontroll på stammen. Ved å regummiere får du et «nytt» dekk til 60 prosent av prisen.

Km-avtaler
Ifølge Kristian Spernes, daglig leder for Gjerde & Byhring AS, er andelen kunder som har kilometer-avtaler rundt 10 prosent i markedet.

- Det var mer vanlig før, men vi ser en økende trend igjen nå. Nå er det hovedsakelig busselskaper som har en stor andel, men det etterspørres av transportører i økende grad igjen, sier han.

Med kilometer-avtaler er det noen som tar en risiko og noen som må betale en premie. I andre land, som Danmark og England, er det enklere å håndtere fordi man kjører dekk til de er utslitt, mens man i Norge ønsker å sette på nye vinterdekk før vinteren og dermed bytter dekk uten at de gamle nødvendigvis er helt utslitt.

- Kilometer-prisen blir mye høyere i Norge, også på grunn av veistandarden og topografi som sliter mye på dekk, sier han.

De aller fleste kundene bytter dekk i oktober. Vinterdekkene som settes på blir normalt ikke byttet før neste høst igjen.

- Flere vil bytte to ganger i året, men det er ikke så mange, og det avhenger av blant annet kjørelengde og kjøremønster om det er lønnsomt å ha to hjulsett sier Spernes.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: