Mercedes GLA får norske priser
Nå er andre generasjon Mercedes GLA salgsklar. Prisene starter på 450.000 kroner, og rimeligste alternativ er en ladbar hybrid. Mest interessant for Norge er den ladbare hybriden GLA 250e som får en elektrisk rekkevidde på 61 kilometer – tilstrekkelig til at mange kan kjøre utslippsfritt i hverdagen. Drivlinjen består av en 1,3-liters bensinmotor som sammen med elmotoren har en samlet effekt på 218 hestekrefter og maks dreiemoment på 450 Newtonmeter. Bilen tar deg til hundre i løpet av 7,1 sekund og har en potensiell toppfart på 220 km/t (140 km/t i el-modus). Snittforbruket er oppgitt til 0,13-0,17 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 30-38 gram per kilometer. Nye GLA er mer enn ti centimeter høyere enn forgjengeren og selv om den er 1,5 cm kortere har den ifølge importøren et betraktelig romsligere interiør. Dette gjelder spesielt benplassen bak og bagasjerommet, som har økt med henholdsvis 11,6 cm og 14 liter. Sittestillingen for både føreren og passasjeren foran er høyere slik at man har bedre oversikt enn i forgjengeren. Baksetene kan justeres 14 centimeter i lengderetningen (tilleggsutstyr), og ryggstøtten rettes opp for å øke lastekapasiteten. Dette, i kombinasjon med høydejusterbart gulv og 40:20:40-splitt av bakseteryggene, gir fleksibilitet til å konfigurere GLA etter egne ønsker og behov. – Med fleksible løsninger er nye GLA kompakt og smidig for byen, og habil nok for hytta. Som plug-in hybrid forsterkes dette, med en elektrisk rekkevidde på hele 61 km. Med andre ord – utslippsfri hverdagspendling og bekymringsløse langturer, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen. EQ Power-modellen kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), der sistnevnte med 24 kW kun bruker 25 minutter på å lade batteriene fra 10 til 80 prosent. Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10 til 100 prosent kapasitet. Les mer om nye GLA og ser stort bildegalleri her Foretrekker du konvensjonelle motorer tilbys også nye GLA med bensinmotor og to alternative dieselversjoner. Disse leveres i kombinasjon med firehjulsdrift mens den ladbare hybriden kun leveres med forhjulsdrift. De første bilene forventes til Norge i starten av 2021.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |