[]
[] [firmabil.no] []

Mer elektrisk i Minis fremtid


Terje Ringen



Mini trapper opp satsingen på elektrifisering – blant annet gjennom et nytt kinesisk partnerskap.

Siden BMW relanserte Mini for 20 år siden har det rullet cirka fire millioner biler ut av fabrikken i Oxford. Utvalget har økt gjennom årene, og i dag står det Mini definerer som «det kompakte premium-segmentet», med Clubman og Countryman, for rundt 40 prosent av salget.

I Norge er det i vårt årtusen ifølge OFV registrert 11.588 nye Mini, hvorav Countryman – som har vært bestselgeren siden den kom på markedet i 2010 – står for 4881 biler og Clubman 940 stykker.

Av 771 nye Mini registrert på norske skilter hittil i år er over 60 prosent ladbare hybrider (Countryman) mens den nye elbilen, Mini Cooper SE, står for 32 prosent. Og mer elektrisk skal det bli i fremtiden.

Sentralt i Minis vei inn i fremtiden er utviklingen av elektrisk mobilitet, tilrettelegging for en økt interesse for bildeling og digitale tjenester, vekst i det kompakte premium-segmentet samt en styrking av markedsposisjonen i Kina.

– I fremtiden vil Mini gjøre det mulig for kunder over hele verden å nyte utslippsfri kjøring gjennom en helt elektrifisert modellfamilie. Samtidig vil vi tilby effektive bensin- og dieselmotorer. Dette gjør oss i stand til å skape betingelser for videre vekst i det globale bilmarkedet, sier Bernd Körber, Minis øverste sjef.

Den elektriske kjernefamilien til merket vil i fremtiden inkludere en 3-dørs modell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet og en crossover-modell i kompaktsegmentet. Med andre ord, den populære vil Countryman få selskap av en annen og mindre crossover-modell.

Neste generasjon Countryman vil som i dag bli tilgjengelig med både forbrenningsmotorer og ladbare drivlinjer. Trolig også som ren elbil.

Produsenten lover at kommende generasjonene Mini-modeller vil – uavhengig av konsept og størrelse – fortsette å være umiskjennelige Mini-modeller med maksimal innvendig plass, underholdende kjøreegenskaper og individuelle løsninger for kundene.

– Det er vårt ansvar overfor merkevaren og våre kunder å bevare den unike karakteren til Mini – med et minimalt fotavtrykk, sier Körber videre. Han røper også at Kina vil spille en stadig viktigere rolle.

Kina er i dag verdens suverent største bilmarked med en dynamisk vekst. I dag leveres rundt ti prosent av alle nye Minier til kunder i Kina. I fremtiden vil dette markedet bli enda viktigere for merket.

For å ta ytterligere del i den positive utviklingen av markedet, og selge et betydelig høyere antall biler i Kina, vil Mini snart endre status fra importmerke til en lokalt produserende billeverandør.

Basert på en ny plattform, utviklet fra grunnen av for ren elektrisk mobilitet, vil Mini produsere elektriske modeller i Kina fra 2023 i samarbeid med den lokale produsenten Great Wall Motors.

Denne satsingen vil gjøre det mulig å møte den økende etterspørselen etter utslippsfri kjøring både i Kina og i de andre globale markedene. Samarbeidet med den kinesiske partneren vil være basert på et klart definert prinsipp, hvor produksjon følger markedet.

Med lokalt produserte biler vil Mini betjene det voksende kinesiske bilmarkedet og samtidig opprettholde stabil produksjon andre steder i verden.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: