[]
[] [firmabil.no] []

En elektrisk MG. Men ikke DEN.


Jon Winding-Sørensen



MG som går på batterier og strøm er plutselig blitt veldig hverdag. Men her har du en annen MG, også på strøm riktignok, som du kan ta ut en søndag.

Alle som har vært borti eldre engelske biler har hilst på the Prince of Darkness. 

Populært navn på Lucas, hvis elektriske komponenter ikke alltid var blant de mest stabile og pålitelige.

Ut fra beskrivelsen av denne nye MG-bilen kan vi gå ut fra som sikkert at prinsen ikke finnes om bord. Nå er vi over på tyske kunnskaper og – regner jeg med – kvalitet.

Bilen vi snakker om er altså en MGB. Bygget for første gang for nesten 60 år siden.

Men her er det ikke snakk om å ta en original, klassisk MG og vandalisere den med en haug batterier og en vaskemaskinmotor.

Dette er ganske avanserte konstruksjoner helt fra bunnen av, og derfor en gammel bil som er helt ny.

Det hadde ikke vært mulig hvis vi ikke hadde hatt British Motor Heritage som bygger MGB-karosserier på nytt

Selvfølgelig først og fremst til folk som skal restaurere sin gamle og som må melde pass overfor rustormen. Men det har opp gjennom årene også vært noen smartinger som har brukt karosseriet og bygd noe ganske hårete biler med til dels oppsiktsvekkende spesifikasjoner.

Det som er oppsiktsvekkende med denne er at her er det bygget et helt nytt chassis, med spesiell tanke på batterier og elektrisk drivlinje.

Det er gjort i tett samarbeid med et selskap som heter Zytek. De har vært ute en vinternatt før, hjulpet andre med å elektrifisere drivlinjene sine, og ikke minst i racing. Mange sesonger i Formula e, for eksempel.

Zytek eies av tyske Continental som driver med litt mer enn bare dekk. Continental eier også et konsulentfirma som heter Continental Engineering Services. Disse selskapene har bistått RBW med hele konstruksjons- og test-prosessen for den nye modellen. Svært mange av komponentene kommer også derfra.

I 2017 dukket ideen opp. For et år siden sto den første prototypen klar til testing. I februar i år hadde de lagt opp til produksjon av de første åtte bilene.

Så kom Coronaen.

Alt sto stille helt til forrige måned da de kunne presentere den første, ferdige bilen.

(saken fortsetter)

90.000 pund skal den koste, men du får mer enn en MGB på ampere for den summen. Håndsydd interiør, spesiell lakk, elektriske ruter, full GPS, en 7-tommers skjerm som fungerer som et kontroll-senter.

Du blir lovet litt bedre kjøreegenskaper også, med nydesignet opphenging både foran og bak, spesielle støtdempere og skivebremser og helt nye nav som, i motsetning til originalen, heller ikke behøver periodisk ettersyn.

Min første MGB hadde 96 hester. Det har denne her også, men elektriske hester er noe helt annet. Jeg tror for eksempel ikke at min kunne komme til 100 på under ni.

Nå stopper den imidlertid på 130 km/t, denne nye. Like greit det. Hvis du skal oppnå den oppgitte rekkevidden på 250 km skal du nok ikke drive for mye med den slags.

Du kan riktignok velge en litt større batteripakke og kunne nå 320 km. Men hva det blir av vekthandicap, aner jeg ikke. Jeg vet faktisk ikke hva vekten er i utgangspunktet heller.

Noe av det bra med originalen var at den ikke veide mer enn 900 kg. Kanskje vil du se det dobbelte for denne her, hvis du putter den på vekten.

RBW sier at med tiden skal det komme først en MGB GT, den med fast tak. Etter det snakker de blant annet om en Triumph og en E-Jag.

Så lenge de ikke ødelegger de gamle bilene er det helt i orden for meg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: