Klassiker med ni liv – minst
Etter stadig å ha av gått med døden skal den klassiske Defender nok en gang gjenoppstå. Jeg vet ikke hvor mange ganger Land Rover meldte at NÅ stanser produksjonen Defender før det dukket opp den ene siste-spesialutgaven etter den andre. Og nå ser det ut som den nok en gang skal gjenfødes. I en offisiell melding forteller Land Rover at de har gitt Bowler tillatelse til å bygge biler «i den klassiske Defender-formen» under prosjektnavnet CSP 575. En annen som gjerne ville bygge klassisk Defender var Jim Ratcliffe – her kan du se hvilken løsning han valgte. Bowler er et selskap som har spesialisert seg på å foredle Land Rover-modeller, først og fremst Defender. De har en lang merittliste innen ørkenrally som Dakar, men bygger også mer siviliserte utgaver for kunder som ønsker seg noe spesielt. Bowler, som ble kjøpt opp av Jaguar Land Rover i 2019, har utviklet sin egen plattform med betegnelse CSP (Cross Sector Platform) og jeg mistenker at det er den som skal benyttes her, så det like vel ikke er snakk om den klassiske utgaven. Pressemeldingen forteller at modellen skal produseres med Bowlers egne drivlinje og Land Rovers V8 med 575 hestekrefter. Foreløpig avsløres få detaljer, vi skal få vite mer i 2021, men ifølge en pressemelding fra den norske Land Rover-importøren heter det at «den konkurranseinspirerte off-road produsenten lover å kombinere unik ytelse med det klassiske Defender 110 utseendet, og plass til fire passasjerer.» Noen masseproduksjon er det foreløpig ikke snakk om, i første omgang skal bilen bygges ved Bowlers hovedkvarter i Derbyshire i et lite opplag og med en prisantydning på drøye 200.000 pund. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |