Denne kommer også med grønne skilter
Maxus-importøren satser ikke bare på MPV-modellen Euniq 5 som syvseters familiebil. Den vil også komme som toseters varebil med et lasterom på 2,2 m3. Hva som er poenget med å sette grønne skilter på en elektrisk familiebil som uansett ikke er underlagt bilavgiftsregimet? Og der du enkelt kan ta ut baksetene og skape en «varebil» de gangene du trenger det, og tilbake til syv seter når det er et behov? Hovedgrunnen til at importøren, RSA, velger å tilby Maxus Euniq 5 med grønne skilter heter nok Enova. 50.000 kroner i støtte Men fordi andelen elektriske varebiler henger langt etter andelen elektriske personbiler, tar flere politikere til orde for å la elbilinsentivene leve litt lenger for elektriske varebiler. Tanken er at det skal bidra til å sette fart i elektrifiseringen av nyttetransporten. Blant annet er det snakk om at elektriske varebiler skal få fritak i bomringen fra nyttår – noe senere enn den opprinnelige planen. I dette bildet er det lett å se hvorfor Euniq 5 nå tilbys også som toseters varebil med et varerom på 2,2 m3. LES OGSÅ: Sterk uenighet om endringer i støtten til elektriske varebiler 177 hestekrefter Rekkevidden oppgis som «inntil 356 kilometer WLPT-urban». Da er det viktig å være oppmerksom på at importøren oppgir rekkevidden for bykjøring. Drar du ut på landeveien blir tallet straks noe lavere. Batteripakken er plassert under gulvet, noe som gir bilen et lavt tyngdepunkt. 0-100 km/t skal unnagjøres på 9,5 sekunder, og lading fra 30-80 prosent skal skje på halvtimen ved hurtiglading. På den sikre siden finnes blant annet nødbremsassistent, filskiftvarsel og blindsonevarsel. Prisen starter på 399.900 kroner. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |