Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt. Se opp for elektriske ë-C4, kompaktbilen med stor bakluke som Citroën mener er en verdig motstander til VW ID.3, Nissan Leaf og Hyundaiene Kona og Ioniq. Men se heller ikke bort fra at ë-C4 også kommer til å gjøre livet surere for sine fem halvbrødre. De seks bilene bygd over samme tekniske PSA-lest er: Citroën ë-C4 435 cm Kr. 277.000 – 312.000 Samme tekniske lest betyr 136 hk, 260 Nm i dreiemoment og rundt 350 km rekkevidde. Alle seks hurtiglades med CCS-standard og 100 kW DC ladefart, men ingen av den kan trekke tilhenger. Plattformens utforming gjør det umulig å montere feste for sykkelstativ. Til gjengjeld kan du ha boks/ski/sykkel på taket, det kan ikke eksempelvis ID.3. Mindre merkelojalitet Det er her ë-C4 i det minste kommer styrket ut av kampen mot halvbrødrene. For det skal godt gjøres ikke å like ë-C4. Med 136 hk taper ë-C4 i effektkampen mot 204 hk i flere av konkurrentene, men i det daglige spiller det mindre rolle, for bilen er i de aller fleste situasjoner mer enn rask nok der den flyter av sted nesten, men bare nesten, like deilig som klassikeren Citroën GS. Flyvende teppe GS er for øvrig 50-åringen som Citroën til lanseringseventene hadde gjenfunnet et strøkent eksemplar av blant få som har overlevd tidens tann, for å vise at inspirasjonen til enkelte detaljer på ë-C4, som eksempelvis bakerste sidevindu, er hentet fra GS. Skal mer enn doble Citroën håper å selge 2000 ë-C4 neste år, altså det dobbelte i antall av denne ene modellen sammenliknet med hele merkevolumet i 2020. Det er tenkt gjort mulig ved å kjøre fram ë-C4 i tre utstyrsvarianter:
Allerede Feel Pack inneholder ryggekamera, navigasjon, nøkkelfri adgang og start samt headupdisplay. På toppnivået inkluderes delskinn, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, parkeringssensor og oppvarmet ratt. Legg til 1400 kroner, og Citroën legger til varme i frontruten og baksetet. Kjekt å ha-detaljer som glasstak til å åpne, 360-graders kamera, dashbordkamera som tar opp kontinuerlig, elektriske seter med massasje, trådløs telefonlader, selvkjøring på nivå 2 og oppgradert lydanlegg ligger i tilvalgspakken. Skuff og nettbrett Etter massiv kritikk er trenden med å inkludere alle krimaanleggfunksjonene i dashbordskjermen på retur. På ë-C4 har Citroën derfor flyttet parallellbetjening av klimaanlegget ned på en linje over midtkonsollen. Sistnevnte inneholder to USB-kontakter, en standard og en USB-C. Girvelger-bryter Sport: 136 hk og raskest gassrespons. Regenereringsbryteren er plassert nede til venstre for girvelgeren og gir ganske kraftig oppbremsning, men ikke helt én-pedals funksjon. Bagasjerom (380 liter) med gulv i to høyder har godt med plass til eventuelle ladekabler under selve gulvet. Trist at Citroën ikke har satt av plass til ekstra bagasjerom under panseret. Selvfølgelig kan blant annet lading og forvarming styres via en app som – tro det eller ei – er oppe og går før de første bilene kommer til Norge. Det skjer omtrent samtidig med avfyring av nyttårsrakettene.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |