[]
[] [firmabil.no] []

Enda flere Porscher du heller ikke har sett


Jon Winding-Sørensen



Vi har tidligere fortalt at Porsche har åpnet døren inn til skattkammeret sitt. Der de gjemmer alle hemmelige konsept- og forsøksbiler. Vi har sett tre av dem. Her kommer 11 til. Men ikke tro at designerne er så anonyme som Porsche ønsker.

Det later til å være viktig for Porsche å presentere dette fantastiske slippet av hemmelige biler som et lagarbeide.

Bilene blir beskrevet, og der inspirasjonen kan føres tilbake til gamle ikoner, får vi klar beskjed om det. Men vi skal bare ikke tro at dette er gjort av enkelt-personer. Her har alle gitt noe for laget.

Se første runde med konsepter her    

Med mindre du er god til å titte på de riktige kanalene på Nettet. Da dukker den ene skaperen etter den andre opp.

Men la oss først se på dagens store samling:

906 Living Legend
Jeg har en følelse av at navnet er laget for en måned eller to siden, jeg kan aldri huske at designere har omtalt ideene sine på denne måten. Som regel refererer de til en prosjekt-navn, men her har vi altså 906 som en levende legende, som altså har fått nytt liv her.

906-referansen går først og fremst på målene. Selve designideen om å lage en bil der det nesten ser ut som to biler – den ene 10 prosent mindre enn den andre – er dyttet inn i hverandre, er ganske original.

Åpningen mellom de to, som skyldes forskjellen i størrelsen, blir et passende luftinntak for en potent sentralmotor.

(saken fortsetter)

Vision 918 RS
Akkurat som den forrige kalles dette en 1:1 hard modell, men ta det med en klype salt. Jeg vet i hvert fall om en disse 1:1 modellene som aldri har vært noe annet enn 1:3 modell.

Men denne vet jeg de jobbet med på ramme alvor. Etter at hybrid-sensasjonen 918 Spyder hadde levd livet sitt, gikk man løs på konseptet for bare noen år siden og utviklet både chassiset og aerodynamikken til karosseriet.

Dessverre ble det ikke til noe – foreløpig i hvert fall.

Vision 920
Dette er også et av de ferskeste innslagene som er litt spennende. Her har man gått den andre veien, brukt formspråket fra Porsche gate-sportsbiler på en racing prototype. 

Vi kan vel trygt si at resultatet er blitt en ganske ekstrem bil, sikkert med prestasjoner som plasserer den i hyperbil-klassen.

Karosseriet later til å være særdeles aerodynamisk, og med den sentrale førerplassen utviskes grensene mellom gatebil og banebil.

(saken fortsetter)

Vision E
Den tredje bilen de oppgir til å være gjort i 2019.  Hadde de ikke noe fornuftig å gjøre der i fjor? Jeg er spent på hva årets korona-nedstengning har medført da.

Her er utgangspunktet selvfølgelig Porsches egen Formula e en-seters racer

Her har de utvidet uttrykket til å bli en enseters racerbil for private kunder. Burde gå noe helt vanvittig. Men likner den ikke litt mye på RoboCar?

917 Living Legend
Denne het ikke Living Legend da vi kunne vise den for halvannet år siden. Da het den ganske enkelt 917 Concept Study, men da visste de ikke at den skulle inn i en lekker bok.

Denne ble egentlig skapt for å feire gamle dagers 917-suksesser på Le Mans da Porsche begynte å delta der igjen i 2013.

Denne er på en måte den gamle 917 – egentlig Spyder-versjonen – tatt til det mest ekstreme. Der føreren satt med føttene 3 millimeter fra smellen og nesten ikke kunne se annet enn rett frem fordi han satt så dypt mellom hjulhusene.

917 er vel det mektigste noensinne, og denne forteller akkurat den historien ganske godt.

(saken fortsetter)

Boxster Bergspyder
Her er den ene bilen i denne buketten som kunne kjøre selv. Her var man ikke så langt unna en produksjonsbil da man tok 981-serien av Boxster og ønsket å koble den opp mot de gamle 909 Bergspyder -minnene.

Ferdinand Piëch klarte å plukke av den hvert eneste gram overflødig, slik at den endte på 384 kg. 

Denne mobile prototypen var nok ikke noen lettvekter på samme måte, men den fikk i hvert fall frem noe av den opprinnelige 909 (for ikke å snakke om 910, som er min favoritt fra den familien) sitt magre uttrykk.

911 Vision Safari
Også en bil som stammer helt tilbake fra 2012, da minnene om Dakar og Safari-løpene fremdeles levde, og folk egentlig syntes det var ganske kult at en 911 gikk på stylter.

Her har de tatt en 991 generasjons 911, bygget om chassiset, gjort plass til grovere hjul og gitt den robuste påkjørings-avdelinger i front og hekk. Interiøret er også utvilsomt off-road motor-sport. Bilen går som bare det den, og er et herlig minne tilbake til 70-tallets legendariske langdistanseløp på veier som ofte ikke eksisterte.

(saken fortsetter)

Le Mans Living Legend
Oppskriften i 2016 var: Ta en Boxster og bygge den tett opp til 550 racing coupeen som startet på Le Mans i 1953.

Det var vel første gang Porsche stilte med spesialbygde biler på Le Mans, og det betalte seg. Begge gikk som klokker, fulgte hverandre som skygger og endte på 15. og 16 plassen med sine 1,5-liters motorer med bare 78 hester (men strømlinjet toppfart på 200 km/t).

Klasseseier.

Denne moderne versjonen har beholdt finten med at front- og hekk-delen av karosseriet åpnes i motsatt retning, hengslet henholdsvis foran og bak. Og at bensinen fylles på gjennom en sentral stuss i fronten.

Macan Vision Safari
Akkurat denne skjønte jeg ikke poenget med, fordi det jo egentlig er en opplagt kandidat for katalogen. En tredørs Macan – som fra før av er mer enn potent terreng-eter – og på grove terreng-dekk.

Vision – liksom? Få den i produksjon.

(saken fortsetter)

904 Living Legend
Her er det igjen en 1:1 hard modell (denne tror jeg på) fra 2013. Dessverre mangler den motor, men bilen er i realiteten en utvidet versjon av Volkswagens 1-liters bil, den flate VW XL

Karbon-monocoquen derfra ligger under denne bilen også, som er ment å gjenopplive minnet om den kompakte lettvekteren 904 fra 1963. 

Vision 916
Denne var jeg sikker på var norsk. At det var den som var gjort av Erik Sætre da han jobbet som praktikant i Weissach. Hans modell hadde lenge æresplass i foajeen inn til designavdelingen der.

Men Erik, som sitter på GMs satellitt-studio i Nord-Hollywood og tegner Hummer – eller hva han driver med av hemmeligheter nå – forsikrer at den ikke er hans, men kommer fra pennen til Nikolai Schröck, også praktikant der i 2016, da denne ble gjort.

Dette er en som skal minne oss om den gamle 916 (og 914), som vi kalte Volkswagen-Porsche i sin tid fordi den ble solgt av et felles VW-Porsche selskap.

Men dette er mye mer kurverikt enn originalen. Fremdriftsavdelingen er også annerledes og tatt rett ut av 1900-boken til gamle Ferdinand Porsche.

Akkurat som hans hybride Lohner Porsche den gangen drives denne av en elmotor i hver nav.

Og det var det, men siden Erik hadde blåst identiteten til 916-skaperen begynte jeg å lete.

Det var bare å gå inn på Facebook-siden til Schröck, som i dag tegner Maseratier i Bologna. «Dette er mitt intern-prosjekt fra tiden i Weissach» proklamerer han med masse bilder på siden sin.

Check.

(saken fortsetter)

Så leter jeg opp 906 Living Legend-bildet på Instagram. Der spør @howl.psd om: «@eat_draw-love – var ikke dette din bil.»

En like tilbake fra @eat_draw_love

Da er det jo bare å gå inn på hans side, der han viser seg som Fabian Schmölz, Porsche Exterieur Designer. Han hadde lagt ut bilder både av denne bilen, men også av Vision Renndienst som vi presenterte i første episode.

Via Insta fant jeg også ganske fort at James Burgess, eksteriør-designer hos Porsche, hadde lagt ut bilder av «sin» 919 Vision e og at det definitivt så ut som at Woosung Chung, eksteriør designer hos Porsche, hadde gjort 919 Street.

Og sånn kunne jeg fortsette og jobbe meg gjennom den ene bilen etter den andre og skrelle bort det påtatte laget av anonymitet.

Masse moro på den jakten, så den overlater jeg til de av dere som er interessert i den slags.

Og så må jeg huske å spørre Michael Mauer, designsjefen, neste gang jeg treffer ham om hvorfor han ikke minnet sine egne designere om å være diskré,

Eller om hvorfor han hadde ment at disse prosjektene skulle forbli navnløse.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: