[]
[] [firmabil.no] []

Veiby debuterer i toppdivisjonen


Terje Ringen



Til helgen kjøres den siste VM-runden i rally for 2020, og det med Ole Christian Veiby bak rattet i en WRC-bil.

– Det blir utrolig spennende, nå skal jeg konkurrere med de beste i verden, i den grommeste VM-klassen, sier Ole Christian Veiby, som har med seg sin faste kart-leser Jonas Andersson i høyre-setet.

Dette er første gang Kongsvinger-gutten skal kjøre en VM-runde i rally med en WRC-bil. Til vanlig er han å finne i en enklere utgave av bilen, en Hyundai i20 R5.

Men denne gangen har Hyundai Motorsport gitt ham muligheten til å kjøre en Hyundai i20 Coupe WRC, en ganske så mye mer avansert utgave av den bilen han kjører ellers.

– Forskjellen mellom en WRC-bil og R5-bilen som jeg kjenner godt, er blant annet mye større motor og aerodynamikken. WRC-bilen er enkelt sagt er ganske mye mer avansert bil enn R5’en. Det går fortere. Man har flere muligheter når det gjelder oppsett etc, og alt er mer komplisert.

Ikke bare er det første gangen Ole Christian skal konkurrere i versting-klassen, men det er også første gang Rally-VM kjøres på F1-banen Monza, utenfor Milano i Italia.

Løpet er ett asfalt-løp og det kjøres med asfalt-oppsett på bilen. Fredag kjøres det prøver som inkluderer kjøring på selve banen, mens det lørdag trekkes opp i alpene ovenfor Bergamo.

– Jeg tror dette er et veldig fint løp når man skal kjøre WRC-bil for første gang. Planen er å åpne litt forsiktig med å kjøre bare på banen fredag, før det blir ordentlige etapper lørdag og søndag. Da kan man leke seg litt og skjønne litt mer av bilen på fredag, og det er kanskje ikke bare lang erfaring som spiller inn. Jeg tror det er positivt for oss, sier Kongsvinger-gutten.

Etter to testdager i WRC-bilen er Ole Christian optimistisk for det kommende løpet, om enn noe tilbakeholden når det gjelder spenstige målsettinger.

– Vi fikk til to dager med test, en dag på bane med enkelte grus-partier og en dag på en test-vei med asfalt. Det er mye å lære seg av justeringer og muligheter, det er så ufattelig mye mer man kan gjøre med denne bilen sammenlignet med R5’en, forteller han.

– Dette er jo ett nytt løp for alle, og i tillegg er bilen ny, så jeg tenker det er greit å være realistisk med tanke på selve løpet. Planen er nok å ta det litt som det kommer, og kjenne på utviklingen underveis. Det er vanskelig å ha de største målsettingene, men det er mulig å gjøre det bra og det er fullt mulig å få vist seg fram. Det er nok det som gjelder!

Det er fortsatt åpent hvem som blir årets verdensmester i rally, men dette skal altså avgjøres til helgen. Vinneren av løpet får 25 poeng, og kan i tillegg score 5 poeng ekstra på Power Stage.

Waliseren Elfyn Evans i Toyota topper lista akkurat nå, 14 poeng foran sin teamkollega Sebastien Ogier. Thierry Neuville i Hyundai ligger på tredjeplass, 24 poeng etter Evans. Ott Tanak (Hyundai) ligger 28 poeng bak lederen.

Med hensyn til konstruktør-VM så leder akkurat nå Hyundai Motorsport, 7 poeng foran Toyota og 91 poeng foran Ford.

I R5-klassen finner vi de andre norske som skal kjøre Rally Monza. Mads Østberg og Torstein Eriksen kjører om VM-gull i WRC2-klassen. Andreas Mikkelsen og Anders Jaeger konkurrerer med bl.a. Oliver Solberg i WRC3-klassen.

Rally Monza starter torsdag kl 14:00 med den første fartsetappen som kjøres på Monza-banen. Det er varslet vanskelige forhold med snøfall i fjellområdene rundt Milano, så det kan bli en tøff debut for Veiby i WRC-klassen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: