[]
[] [firmabil.no] []

Har 1800 elektriske Fiat 500 som salgsmål i 2021


Øivind Skar
Tekst og foto



De første som bestilte nye Fiat 500 kan regne med å få bilen til jul. Målet er å selge minst 1800 biler av den elektriske modellen neste år.

Mange husker historien om Jaguar som i 2018 fikk en elektrisk bilmodell (I-Pace) og over natten mangedoblet salget.

Nå er det Fiats tur til å gjenta historien – å gå fra å være et nærmest usynlig bilmerke i Norge til i 2021 å bli svært synlig både i markedsføring og på veien.

Stikkordet er ny Fiat 500 som kun blir elektrisk, får to batteristørrelser, kommer i tre karosserivarianter, i tre utstyrsvarianter i tillegg til introduksjonsmodellen – og prises fra 214.900 kroner.

Fiats klare mål er å selge minimum 1800 av 500 i Norge i 2021.

Tvers gjennom ny
I tillegg til ny plattform endres alt på den lille Fiaten som vokser seks centimeter i legden og bredden.

Som det ikonet Fiat 500 er med historie tilbake til 1957, gjøres så små designmessige endringer at det ser mer ut som om bilen har gjennomgått en ikke altfor stor facelift.

Og det er hensikten, Fiat 500 skal se ut som den søte og ganske feminine småbilen den har vært siden relanseringen i 2007.

– Fiat 500 skal ikke framstå som en enkel og billig bil, men være et premium produkt som vil kle enhver oppkjørsel, kommer det kontant fra produktsjef Harald Svindseth

Tre karosserier
Det betyr at basismodellen kommer med to dører og stor bakluke, og den blir naturligvis også «kabriolet» ved at soltakes tas helt ned til bagasjeromsluka – akkurat som på dagens modell.

Men det kommer nok en variant: 500 3+1 der en bakdør på passasjersiden slår bakover med B-stolpen bygd inn i døren, slik som på BMW i3 og Mazda MX-30, men altså bare på den ene siden slik Mini tidligere løste innstigningen til baksetet på Clubman.

Mens dagens fossile 500 produseres i Polen, velger Fiat å legge produksjonen av nye 500 til Torino.

For riktig å understreke det italienske opphavet, og samtidig rappe en god idé fra konsernbrødrene i Jeep, kan du ved å lyse inn på mobiltelefonladeplaten se profilen på Torino.

Og det innvendige gripehåndtaket i dørene har den opprinnelige Fiat 500 preget i bunnen.

LED «øyevipper»
Mange av dagens Fiat 500 utstyres med øyevipper. Nå bygges de på en måte inn i panseret som en del av LED-lyset, og står du foran bilen vil du aldri være i tvil om at det er en 500 fordi hele grillen stråler med tallene i forstørret utgave.

Innvendig er det skjermer som gjelder med tilgang til Apple CarPlay/Android Auto. Girvalg skjer med knapper på dashbordet. Fiat har klokelig holdt klimaanleggstyringen unna skjermen og bruker tradisjonelle brytere.

Dette henger naturligvis også sammen med at den enkleste varianten ikke har skjerm, men kun dokkingstasjon for mobiltelefonen, mens neste utstyrsnivå har en sju tommer stor skjerm som øker til 10,25 tommer på toppmodellen.

To batteripakker og to motorvalg blir tilgjengelig:

* 24 kWt – 185 km rekkevidde – 95 hk
* 42 kWt – 320 km rekkevidde – 118 hk

Førstnevnte lades langs landeveien via CCS-kontakt med inntil 50 kW ladefart mens optimal ladefart på den størsre batteripakken oppgis til 85 kW.

Tre kjørenivåer er tilgjengelig:

* Normal
* Range hvor bilen nærmest kjøres med én pedals funksjon.
* Shepra – med maksimal fokus på rekkevidde

24 km fra tomt batteri går bilen inn i nødmodus.

Dette er prisene:

Action:            214.900 kroner
Passion:         254.900 kroner
Icon:                269.900 kroner
La Prima         309.900 kroner
Kabriolet:       + 30.000 kroner fra Passion
3+1:                 + 20.000 kroner fra Passion 

En ganske så omfattende tilvalgsliste gjør det mulig nærmest å skreddersy Fiat 500.

1800 biler er nær like mange biler som Fiat har solgt av alle modeller i Norge fra 2013 til dags dato. 738 av dem er fossilutgaven av 500, ifølge OFV.

Samtidig er det fra 2010 parallellimportert ikke mindre enn 1609 elektriske Fiat 500 fra USA med 689 biler i toppåret 2018.

Ny Fiat 500 lanseres offisielt i Norge 15. januar. Alle bilene gis sju års garanti begrenset til 200.000 kilometer, mens batteripakken (fra Samsung) leveres med vanlig batterigaranti på 8 år/160.000 km.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: