Studie av ladbar hybrid: Så mye kjørte de elektrisk
Etter å ha tilbakelagt mer enn 400.000 kilometer med ladbare hybridvarebiler har Ford nye data på hvor mye som kjøres i elektrisk modus. Konklusjonen er at nærmere halvparten av kjøringen i de to storbyene Køln og Valencia ble foretatt i elektrisk modus. Innenfor det geofence-avgrensede området i Køln utgjorde antall tilbakelagte km med ren elektrisitet 70 prosent, ifølge Ford. – Vår forskning har vist oss hvordan ladbare hybrider i kombinasjon med tilkoblede teknologier som dynamisk geofencing og blockchain kan spille en viktig rolle for miljøet i byene våre. De kan fungere helt uten utslipp, samtidig som brukeren ikke trenger å bekymre seg for rekkevidden, sier director, enterprise connectivity i Ford Europa, Mark Harvey. Det omfattende studiet, som YrkesBil har omtalt flere ganger, har vart i tre år. Målet har vært å undersøke hvilken effekt økt bruk av ladbare hybrid-nyttekjøretøy har på luftkvaliteten i byer. Transit Custom ladbar hybrid er den første ladbare hybriden i 1-tonns varebilsegmentet. Bilen drives helelektrisk av en 92,9 kW elektrisk motor og en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke. 8-seteren Tourneo Custom ladbar hybrid kommer med den samme drivlinjen. En rekke europeiske storbyer har allerede innført lavutslippssoner, som skal bidra til å forbedre luftkvaliteten ved å hindre de mest forurensende bilene i å kjøre der. Geofencing er en virtuell grense definert av GPS-teknologi. Når den nye ladbare hybridvarebilen passerer en slik grense, kan den om ønskelig automatisk bytte til elektrisk drift. I forsøkene som ble utført med Fords ladbare hybrid-modeller i Køln ble det brukt blockchain-teknologi. Tidspunktet for når testkjøretøyene kjørte inn og ut i en geofence-sone ble registrert i en blockchain. Det er en datasikkerhetsteknologi hvor all data lagres på flere datamaskiner i et nettverk. Mengden data vokser når nye tidsmerkede blokker med data blir lagt til. De grønne dataene ble derfor sikkert lagret og kunne deles videre med flåteeiere og myndigheter i de aktuelle byene. Med Fords dynamiske geofencing-teknologi ble også den virtuelle grensen for hvor bilen går på ren elektrisitet løpende oppdatert i Køln, basert på luftkvalitetsmålinger foretatt av Climacell og myndighetene i Køln. Blant de mange små og mellomstore bedriftene som deltok i studien i Valencia var det både rene budbilfirmaer, sikkerhetsselskaper og rengjøringsfirmaer. For de lengre turene utenfor bysentrum dro de nytte av 1.0-liters EcoBoost bensinmotoren. Den fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger. Sammen med den elektriske motoren gir den ifølge Ford bilen en rekkevidde på mer enn 500 km. Med testforsøkene i Køln og Valencia avslutter Ford forskningsprogrammet som ble startet i London i 2018. Med støtte fra det statlig finansierte Advanced Propulsion Centre og Transport of London brukte blant annet politiet i London og British Gas, Fords Transit Custom ladbar hybrid. Der viste det seg at 75 prosent av kjøringen i den britiske hovedstaden skjedde på ren elektrisitet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |