[]
[] [firmabil.no] []

Mest hybrid for Toyota


Øivind Skar
Tekst og Foto



PRØVEKJØRT: Mens konkurrenter som Peugeot, Opel, VW, Seat og Skoda barberer CO2-utslippet med små elbiler, står Toyota fjellstøtt på hybridløsningen når ny Yaris lanseres.

Først publisert i bladet Bil 2-2020.

Vi fikk kjøre bilen lenge før den offisielle lanseringen, derfor er bilen på bildene lett kamuflert.

Toyota har nå sagt så mange ganger at Norge ikke kan være mal for bilutviklingen i verden, at det er for tidlig å satse bredt på elbiler og at hybride løsninger inntil videre er rett medisin for en renere klode, at jeg begynner å tro på dem.

For er det så at styrtrike Norges tunge satsing på elektrisk mobilitet er i ferd med å gjøre det ideelle til det godes fiende, og at Toyota i kraft av sin størrelse er mer opptatt av å dra hele verden i riktig retning enn å tilfredsstille sterkt skattesubsidierte norske behov?

Ikke elektrisk
Uansett: Alle som håper at neste generasjon av suksessen Toyota Yaris dukker opp i en elektrisk versjon eller i det minste som ladehybrid, må jeg dessverre skuffe. Det skjer ikke.

Toyota blir også elektrisk, men det gjelder ikke Yaris. Uansett hvor mye miljøorganisasjonene måtte mase om at lavutslippsbilene hindrer nullutslipp: Yaris blir heller ikke ladehybrid. Større batteri drar bare opp vekten og gjør bilene mindre miljøvennlige når strømmen tar slutt.

Dessuten: Yaris vokser ikke som så mange andre småbiler har gjort. Den blir faktisk litt kortere og holder seg under fire meter, men blir samtidig litt bredere, litt lavere og akselavstanden øker med fem centimeter.

Og Yaris blir betydelig sikrere, får langt flere førerstøttesystemer og overstyrer når det er i ferd med å gå galt.

Men viktigst av alt: Samtidig som samlet effekt øker med 16 hk til 116 hk, reduseres forbruk og utslipp med 20 prosent – fra 108 til 86 gram CO2/km.

Alt nytt
Hvordan Toyota har fått til dette? Jo, ved å gjøre Yaris tvers gjennom ny. Plattformen er ny, motoren helt ny, drivlinjen ny og batteriet nytt. Av de 20 slankede kiloene kommer halvparten fra batteriet.

Samtidig vedgår Kaisuke Morisaki, en av hybridteknikkens fedre hos Toyota, at de gode forbrukstallene har blitt mulige takket være softvareoptimalisering, å file på detaljene til ønskede og nødvendige mål oppnås. Som i Europa er å komme under 95 gram CO2/km.

– Vi har med Yaris oppnådd resultater som tilfredsstiller kravene et godt stykke inn i fremtiden, er Morisakis fornøyde kommentar til at konkurrentene må ty til kostbar batterielektrifisering for i sum å nå de samme målene.

Aldri mer diesel
Det betyr eksempelvis at Toyota ikke engang tenker i retning dieselmotorer (som riktignok er energieffektive, men samtidig stadig mer kostbare å rense eksosen fra), og at Yaris med vanlig bensinmotor (joda, det vil bli laget), ikke er aktuell i Norge.

For Toyota i Norge gjelder bare hybride biler så langt det lar seg gjennomføre. Igjen betyr det automatgir.

Mens utgående Yaris står på egen småbilplattform, flyttes modellen nå som første over på en småbilvariant av den skalerbare og svært fleksible TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecure).

Tre sylindre
Det gir mulighet til å ta i bruk den firesylindrede to-liters motoren i Auris, men kutte av en sylinder. Med tre tilbake endres motorkarakteristikken, og jeg er sannelig ikke sikker på om det er til det bedre hvis det ørene fanger opp skal være målestokk for komforten i bilen.

De hybride elementene er også nye med mer regenerering av bevegelsesenergien så bilen kan kjøres mer elektrisk. Det innbefatter også utskifting av nikkel-metall batteriet i utgående Yaris til et 27 prosent lettere og luftkjølt litium-ion batteri i nye Yaris.

Mer sportslig
Hjulopphenget er også nytt med større vekt på sportslighet. Toyota presiserte under presentasjonen at bilen er testet ut på Nürburgring, men om akkurat det var nødvendig for å attrahere de godt voksne kjernekundene til Yaris er jeg usikker på.

Den myke og litt tilbakelente Yaris-stilen er nå mer erstattet med sportsligheten kjent fra eksempelvis tøffe GRMN.

Mange har med rette klaget over at rattet på Toyotas biler ikke kan trekkes langt nok bakover. På Yaris er dette forbedret med seks centimeter, men fortsatt mener jeg de burde lagt på fire cm til.

Yaris har aldri vært kjent for å være først til å ta nye sikkerhetsskritt. Det endrer Toyota nå, og jeg vet ikke om noen liten eller mellomstor bil som standardiserer kollisjonsputer mellom setene for å unngå at de to som sitter foran kastes mot hverandre ved sidekollisjoner.

Kikkertelementer
Instrumentering og infotainmentskjerm er også helt nytt. Og hurra for at Yaris kommer med headupdisplay rett på frontruten. Virkelig bra.

Men hvorfor innføre et par kikkertelementer på instrumentpanelet når det hele kan gjøres så enkelt som VW og Mercedes gjør med en stor skjerm hvor føreren enkelt plukker fram ønsket tilleggsinformasjon til den nødvendige som allerede ligger der?

Mk 3 av Yaris har tatt seg av 20 til 25 prosent av alle småkundene i Norge. Det blir vanskeligere med Mk 4 sett i lys av alle de små, elektriske og foreløpig avgiftsfrie bilmodellene som både er her og lanseres i nærmeste fremtid.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: