[]
[] [firmabil.no] []

Renaults metamorfose


Terje Ringen
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien



RENDERING: Renault viste spennende fremtidsmuligheter gjennom konseptbilen Morphoz i mars. Her ser vår illustratør for seg hvordan den kan se ut i produksjonsdrakt.

Konseptet var klargjort for Genève-utstillingen som ikke ble avviklet, og var ifølge Renault et grunnlag for – ikke bare én – men flere fremtidige modeller basert på den nye CMF EV-plattformen som er utviklet av alliansen og som Nissan Ariya blir første modell ut på

Mange av de spennende egenskapene Morphoz var utstyrt med vil finne veien til produksjonsbiler i ulike formater i årene fremover.

Blant finessene som skal utnyttes er at akselavstand og bilenes størrelse og form kan variere, samt at den kan drives på to eller fire hjul.

Morphoz ble vist i to ulike konfigurasjoner. Den minste, med tilnavnet City hadde en lengde på 440 cm over en akselavstand på 270 cm og hadde en batteripakke på 40 kWt plassert i gulvet. Tilstrekkelig, ifølge Renault, for hverdagslig bruk.

Men den ble også vist i en Travel-versjon hvor lengden var økt med 40 cm og akselavstanden med 20 cm for å gi plass til en større batteripakke som man skulle kunne leie og få kjapt installert før en lengre reise.

Mens Morphoz City skulle klare rundt 400 kilometer med bykjøringen var kapasiteten til Travel helt opp mot 700 kilometer i høyere hastigheter på landeveien. Og etter ferieturen skulle man svinge innom servicesenteret og levere pakken tilbake.

Renault sier de er villige til å dele teknologien, ikke bare med de øvrige medlemmene i alliansen, Nissan og Mitsubishi, men også med konkurrenter. En tilsvarende løsning har allerede Volkswagen signalisert for sin MEB-plattform

Trolig ligger Morphoz fortsatt noen år inn i fremtiden, for i oktober viste Renault en potensiell utfordrer til Volkswagen ID.3 gjennom Megane eVision som også skal bygges på den nye plattformen. Den haster det nok mer å få på samlebåndet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: