NLF: - Regjeringens ambisjoner henger ikke sammen med teknologiutviklingen
Regjeringen signaliserer sterke ambisjoner om reduksjon i klimautslipp i deres fremlegging av Klimaplan 2021-2030. Ambisjonene henger imidlertid ikke sammen med teknologiutviklingen innen godstransport. – Vi er i så vidt i gang med å få tilgang på gode klimavennlige alternativer for nærtransporten og varebiler som kjører «last mile». Det er vel og bra – og om noen år vil disse alternativene kanskje dominere dette segmentet, men hva med langtransporten? spør administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). BAKGRUNN: Skjerper klimakravene for transporten – Ønsker å være en del av løsningen – Godstransportbransjen jobber for å være bærekraftig og ønsker definitivt å være en del av løsningen, men ambisjonene må stå i stil med teknologiutviklingen. Løsningene bransjen bruker må være driftssikre og økonomisk bærekraftige, hvis ikke blir dette bare meningsløs symbolpolitikk der ministre avduker den ene nyvinningen etter den andre – som går rett fra tv-skjermen til stillstand. Nullutslippsteknologi for tungtransporten finnes fortsatt ikke, og for nærtransporten er vi så vidt i gang. Dette faktum kan det virke som regjeringen ikke vektlegger i særlig grad, poengterer Mo. – Uten lokale utslipp – Regningen vil gå videre til kundene våre, og spørsmålet blir jo da om kundene er villige til å akseptere økte priser, eller om de i stedet, i enda større grad enn i dag, snur seg rundt og kjøper lavpristransport fra utenlandske transportører. Og da fra leverandører som ikke er opptatte av eller forpliktet til å følge den norske regjeringens ambisjoner, verken på klima eller andre områder, forklarer Geir A. Mo. NLF-direktøren er opptatt av at næringen ønsker å opptre bærekraftig. – NLF-bedriftene har i alle år ligget i fremste rekke når det gjelder å ta i bruk ny teknologi. Allerede i dag kjøres 93 av 100 km i en NLF-lastebil med Euro 6-motor, uten lokale utslipp i det hele tatt. Dersom næringen hadde fått beholde tilgangen til den syntetiske dieselen HVO 100, hadde vi også være ekstremt klimavennlige. Den dieselen ble imidlertid effektivt feid av banen som alternativ, takket være regjeringens avgiftspolitikk, minner Mo om. – En kundedrevet næring – Det er imidlertid usedvanlig viktig å huske på at transportnæringen til de grader er en kundedrevet næring i en sterk internasjonal konkurranse. Å tro næringen alene skal bære kostnaden med utslippskutt, er imidlertid å tro på klima-nissen. Det finnes overhodet ikke økonomi i norsk transportnæring til det, avslutter Mo. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |